Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

7. 3. 2014 14:30 34

Seznam kapitol

1. „Úspěchy“ tažení proti pirátům 2. Microsoft a tichá podpora pirátsví? 3. Když nemám na Ferrari, tak ho taky neukradnu… 4. Open Source a Freeware: větší zlo než piráti
5. Vyzkoušejte zdarma… 6. Sledujte online: za lepší ceny v horší kvalitě 7. Když to nejde oficiálně…

No ano, dobře. Trochu jsem si v nadpisu zapřeháněl, protože piráty korporace ve skutečnosti nemilují. Přece jenom snižují zisky a nutí ke změnám zavedených pořádků. Jenomže je nelze vyhubit, takže lze buď pádlovat proti proudu, anebo se pokusit energii proudu zužitkovat. A jak se ukazuje, ono to alespoň částečně jde.

Reklama

Naprosto zásadní je potom přínos pirátů u starých her, kde často originály není možné už nijak spustit, protože ochrany na originálních médiích prostě nedovolují běh na emulátoru, případně vyžadují nějaký zcela konkrétní hardware, bez kterého nefungují. Kopie, které přežívají, jsou obvykle cracknuté pirátské verze, ze kterých je ochrana odstraněna a ty na emulátorech běží. Originální software je navíc často svázán s původním nosičem, který je udělaný nějak atypicky, diskety mají neobvyklý formát, CD jsou mimo specifikaci a podobně. Tyto verze zaniknou spolu se svým nosičem a mechanikou, která je dovede přečíst, zatímco pirátské verze přežívají. Technologická muzea budoucnosti budou velmi pravděpodobně archivovat a demonstrovat spíše pirátské verze programů, originální kopie budou zachovány jen jako vizuální artefakty.

MAME – Multiple Arcade Machine Emulator. Nebýt pirátských ROM, může většina z nás na staré pecky z automatů už jen vzpomínat.

S tím, jak se dnes rozmáhají verze programů a služeb zdarma, je stále zřetelnější, že pirátství představuje jednu ze základních sil, která formuje podobu moderního digitálního trhu. Cíl vydavatelů je přitom stále stejný: Využít silné vlastnosti pirátských distribučních modelů, ale tak či onak konvertovat neplatící zákazníky na platící. A to se daří hlavně tak, že místo malého počtu drahých věcí budete nabízet spousty levných a nabídnete diverzifikované služby pro různé zákazníky. Od verzí zdarma, které jsou dotovány reklamou až po drahé verze, kde si zákazníci připlácí za osobní podporu. Místo toho, abyste se dívali na lidi jako na zločince, se na ně začnete dívat jako na obchodní příležitost, ze které vyloudíte ty peníze, které z nich vyždímat jde.

Abych se vrátil k příměru s tím, že „když nemáte na Rolls Royce, tak si ho taky nekoupíte“: Pokud nechcete, aby vám lidi kradli Rolls Royce, musíte jim nabídnout zdarma alespoň ten zaplivaný autobus, třebas potapetovaný právě reklamami na Rolls Royce. Anebo alespoň ten zaplivaný ad-supported streaming potapetovaný reklamami na placenou alternativu služeb.

 
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama