Klasická novinařina umírá. Ať žije... co vlastně?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Klasická novinařina umírá. Ať žije... co vlastně?

Klasická novinařina umírá. Ať žije... co vlastně? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

2. 7. 2016 03:00 38

Seznam kapitol

1. Velká britská katastrofa 2. Palba od pasu 3. Termonukleární bomba doma na koleně 4. Zpravodajství z lidu
5. Já jsem médium... 6. Když staří okrádají mladé... 7. Co psali jinde...

Tenhle rok jsem očekával s napětím, protože jde o rok, kdy si i politici uvědomí existenci Google bubble, Facebook bubble a dalších informačních bublin, ve kterých žijeme. Opravdová pecka přišla s Brexitem, který rozpálil média do ruda a ukázal jejich „pravou barvu“ a také ohromně odlišný charakter informací, která jimi tečou.

Reklama

Jenomže jde o názory a o pohledy, které si musíte aktivně hledat sami a musíte si na to udělat čas. Rychlá doba žádá informační palbu od pasu, která musí být jednak zábavná a potom také velice rychlá. Spolu s úpadkem placených médií se objevuje další kritérium: Musí být výrobně jednoduchá a levná, což vede k tomu, že se nezřídka publikují informace ještě předtím, než jsou ověřeny. Dobrý hoax projde rychlým a slabým filtrem snadno a stává se to nejen v Rusku, ale taky u nás.

Dalším problémem dnešní novinařiny je sledování kauz pouze po dobu, kdy mají senzační, emotivní charakter. Média mezi sebou soutěží – a aby vyhrála, musí dodat buď informace, které jsou exkluzivní anebo emotivní, která uchvátí pozornost. Média s exkluzivními informacemi jsou drahá a určená hlavně pro ty, kteří je potřebují pro svoje podnikání, ostatní se zaměřují hodně na senzaci, na bulvární témata. To vede ke značnému zkreslení reality, protože následuje senzace za senzací, ale už se neřeší, jak případ dopadl.

Známá je kauza „šíleného střelce“ na Palmovce z roku 2008, kdy média senzačně reportovala o dvou zraněných lidech při přestřelce. Po čase se ukázalo, že to nebyla přestřelka a že „šílený střelec“ byl majitel domu důchodového věku, který se z něj pokoušel vykázat dva Romy, kteří tam neoprávněně vnikli a odmítali dům opustit. Kulka byla vystřelena v sebeobraně z legálně držené zbraně, byla jedna a mířila na rameno muže, posléze prošla i stehnem ženy. Oba Romové uprchli, policii zavolal střelec sám. Kauza byla později uzavřena jako nutná obrana. Jenomže o tomhle většina tradičních médií neinformovala – to je nuda, na tom se čísla prodejů či sledovanosti „neudělají“. Místo normálních zpráv o práci policie anebo soudů je třeba hledat další senzace.

Od dob, kdy internet začal devastovat prodeje tradičních médií, se ostatně k bulvarizaci uchyluje stále více médií, protože bulvár stále ještě prodává. Výborný dokument na toto téma je film Dělníci bulváru, který poskytuje náhled do uvažování lovců senzací. Nemá smysl opakovat, co ve filmu padlo – jenom to, že podobný lov na čtenost je dnes problém nejen bulváru, ale i normálních médií.

Dokument Dělníci bulváru najdete i na iVysilání ČT

Zajímavé je, že s postupem doby vymizelo mediální dementi, kdy se veřejně uznalo, že se médium seklo a omluvilo se. Dnes se takové věci mlčky přecházejí, prostě se nechají přelít vlnou nových informací ve víře, že na to diváci či čtenáři zapomenou. Pamatujete na dramatickou zprávu o tom, jak v Berlíně při čekání na vyřízení azylu zemřel migrant ve frontě? Samozřejmě že nepamatujete. Dnes podobné věci projdou chabou kontrolou médií běžně a tak dezinformace šíří aktivisté ze všech stran. Lžete? Nevadí, nikdo to neověřuje, projde to médii a až se na to přijde, stejně to bude už jedno.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama