Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku
Článek Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Z. Obermaier

Z. Obermaier

25. 11. 2020 13:00 49

Seznam kapitol

1. Opravdový Next Gen 2.0 2. Xbox Series X: vyladěné PC do obýváku 3. Specifikace a technické detaily 4. Pohled dovnitř Xboxu
5. Herní výkon, načítání a spotřeba 6. Herní tituly 7. Závěr: Hodnocení

Testujeme obě nové konzole, Xbox je na řadě jako první. Po třech letech Microsoft uvedl nejvýkonnější herní konzoli v historii. Nabízí APU od AMD, vysoký výkon, ray tracing a hraní v rozlišení až 4K (8K) při 120 fps. Navíc má zcela tiché chlazení a bleskově rychlým disk. Má ale i své mouchy. 

Reklama
Reklama

Herní výkon, načítání a spotřeba

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Než se podíváme na hraní jako takové, rád bych představil několik nových funkcí, které nový Xbox přinesl. Některé jsou zajímavé a některé dokonce přelomové.

Performance Mode

První zmíním režim Performance Mode, což je volba ve hře, která se objeví pouze v případě, že máte Xbox Series X nebo PS5 a chcete si zahrát nějakou starší i zbrusu novou hru. Týká se zatím jen několika her. Hráč má možnost si ručně nastavit kvalitu zobrazení. V performance mode má možnost zvolit 60 fps, ale při rozlišení 1080p, nebo Graphics Mode ve 4K při 30 fps. U nově uvedených her v roce 2021 se předpokládá, že bude častější 4K 60+ fps, ale u starších to není většinou na pořadu dne.

Smart Delivery

Tato technologie má dost společného s první zmíněnou novinkou. Jde o to, že pokud máte ve své knihovně starší Xbox hry a koupíte si nový Xbox Series X/S, tak se vám některé hry samy updatují na lepší verzi pro nový Xbox. Získají možnost měnit Performance Mode, získají automaticky vyšší fps nebo herní rozlišení, mohou také dostat podporu VRR, nebo obecně vývojáři vylepší jejich chod. Nejedná se o zpětnou kompatibilitu starších her, které automaticky mohou jet na novém Xboxu lépe, ale znamená to, že pro každou verzi Xboxu má vývojář speciální verzi hry, která maximálně využije možnosti dané konzole. Opět to zatím funguje asi na 25 hrách, ale časem přibudou další. U některých her upgrade dostanete zadarmo, u některých her si musíte lepší verzi koupit znovu (třeba Control).

Quick Resume

Tohle je excelentní věc, kterou má Xbox Series X (a Xbox One X) exkluzivně a na PS5 ji zatím nenajdete. Díky této funkci můžete hru během hraní „shodit“ a pak plynule přeskakovat mezi takto rozehranými hrami.V praxi to znamená, že třeba hrajete jednu hru a chcete hrát jinou, která je také rozehraná a uložená v paměti, přepnutí mezi hrami trvá jen sekundy a nemusíte jednu hru ukončovat a druhou spouštět. Ušetříte spoustu času. Proti staršímu Xboxu One X, který to neuměl, umí nová konzole uložit takto až 5 her. Hra to musí ale podporovat, což se děje u většiny titulů. U všech her to ale není.

Časy načítání her

Proti mechanickému disku ve starším Xbox One X jsou načítací časy i méně než poloviční, zde samozřejmě záleží na hře. V grafu vidíte čas od spuštění hry k hraní, ne do menu hry ale přímo už do hry. U některých her musíte několikrát klinout na položky menu, u některých jste ve hře na dvě kliknutí. Časy nové Xbox Series X jsou skvělé. Výkon při načítaní z SSD je znát.

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Jak měřit fps na konzolích

Měření fps je složitější, jelikož na konzoli nejde spustit nějaký logger fps (třeba CapFrameX) a další veličin herního výkonu. I když je to náročnější, jde to provést. Postup je následující: Nejprve potřebujete zachytávací kartu s HDMI vstupem a passthrough výstupem. Ideální a také dnes asi nejlepší je vrcholný model od Elgato. Gamer Capture 4K60 Pro MK.2 umí propustit 4K s HDR a 60 fps, a zachytávat může až 240 fps při rozlišení 1080p. Já video zachytávám na novém testovacím stroji s Ryzen 9 5950X a rychlým PCIe 4.0 SSD ADATA XPG S50. Disk má SLC cache 500 GB při rychlosti zápisu 4,4 GB/s. To je dostačující pro naše krátká videa. Plné nekomprimované video má tok asi 1,5 GB/s.

Libovolné video pak zachytíte do počítače v bezeztrátovém formátu H.264. Pro srovnání stačí záznam dlouhý 60 sekund, ten zabere něco kolem 80 GB. Ve volně stažitelné aplikaci trdrop necháte video zanalyzovat. Výsledek trvá celkem dlouho i při délce videa jen 60 sekund. Aplikace ale vykreslí pěkné průběhy fps, jak je znáte z kanálu Digital Foundry. Tím získáte informace o průměrném fps. Jelikož karta je omezená na maximálně 4K 60 fps, záznamy s vyššími fps se dají snímat v rozlišení 1080p. Na výsledek analýzy to nemá vliv, takto se dají měřit i hry s vyšším fps než 60.

Reálnou frekvenci VRR nebo dynamického rozlišení nejsem schopen nijak snadno identifikovat. Pokud nastavíte určitý profil, třeba 4K@120 Hz na TV, tak jí tam máte stále a konzole doplňuje snímky a upscaluje sama. Tady se musíme spolehnout na hodnocení zmíněného webu Digital Foundry, který dynamické změny rozlišení naměřil. Budeme jim věřit.

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Herní výkon GPU

Zde je hodnocení složité. Zaprvé existuje jen málo plně optimalizovaných her na 4K a za druhé, každá hra se chová jinak. Zkusil jsem tři nejnovější tituly, které jsou už optimalizované na Xbox Series X a také hru co optimalizovaná není (Red Dead Redemption 2). I když nejsou podmínky plně srovnatelné, jen tak orientačně jsem dal do grafu výkon GeForce RTX 2080 Super pro srovnání.

Všechny nové hry používají VRR a dynamické změny rozlišení. To ovlivňuje měření. Call Of Duty při nastavení TV 4K 120 fps klesá během hraní až k rozlišení 1080p. Rozlišení se dynamicky mění k udržení 60 fps. To se ale hře daří a ta se zdá velice plynulá. Watch Dogs je sice nová hra, ale ve 4K je nastavená pouze na 30 fps. Zřejmě ji čeká do budoucna patch. I tak se během hry dynamicky snižuje rozlišení až na 1080p. To samé platí pro AC: Valhalla. Hra se zuby nehty snaží udržet 60 fps při 4K ale nedaří se jí to. Rozlišení se dynamicky snižuje až k 1080p, a přesto hra neudrží stabilních 60 fps. V některých scénách se dostanete klidně jen na 45 fps. Hra se také v některých momentech nepříjemně seká. V grafu je pak fps vyšší než na RTX 2080 Super, jelikož ta jede stále na 4K a nesnižuje dynamicky rozlišení jako Xbox. Na Xboxu jsou tedy fps vyšší.

No upřímně, tyhle nové už optimalizované hry zatím tedy neukázaly nic světoborného a je už jisté, že 4K 60 fps bude utopie a režim 4K 120 fps je úkol až pro další generaci konzolí.

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Spotřeba

Příkon konzole je skvělý, během hraní těch nejnáročnějších her se dostaneme maximálně k příkonu na zásuvce kolem 200 W, spíš méně. V různých hrách to bylo od 130 W do 190 W. Trochu zamrzí celkem vysoká spotřeba konzole v pohotovostním režimu, to se ale časem zřejmě zlepší s nějakým updatem. V grafu je hodnota 30 W, ale v reálu se pohybuje od 10 do 30 W. Záleží, zdali konzole na pozadí něco stahuje nebo updatuje. Méně než pod 10 W ale ve Fast Start režimu nevezme.

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning