Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?
Článek Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?

Moderní výuka: Co je za problém se vzděláváním?

Michal Rybka

Michal Rybka

4. 4. 2021 03:00 70

Seznam kapitol

1. Nový koncept? 2. Nejlepším z lidí 3. I bez čtení se dá žít 4. Až zbytečně přesné 5. A pro prostý lid škodlivé
6. Odnaučit, co nás naučili 7. Společně ke světlým zítřkům 8. Normální a výběrové 9. Dobrý základ

Vzdělávání vypadá jednoduše: Základní škola, střední a odborné školy, academia. S vyšším stupněm rostou nároky i množství učiva. Přesto na sebe neustále naráží různé koncepce: Jeden tvrdí, že dvě třetiny populace musí mít vysokou, další se toho stavu děsí. A koncepce se znovu a znovu mění. Proč?

Reklama
Reklama

Formální vzdělávání té doby je pozoruhodné tím, že bylo překvapivě pokročilé, pokud šlo o praktické aplikace. Egypťané neměli ucelený systém matematiky, ale měly mraky praktických postupů včetně příkladů, které najdeme například na Moskevském anebo Rhindově papyru, které se zabývají matematikou a geometrií. Obtížnost tam uvedených úloh zhruba odpovídá maturitě – zajímavé je to, že jsou aproximativní, tedy řeší problémy „dostatečně přesně pro praxi“.

A Egypťané uměli velmi dobře aproximovat pro praxi. Tak například π ve Rhindově papyru odhadli jako 256/81, tedy jako 3,16. To docela ujde a s přesností 0,6 % to v zásadě stačí pro praxi. Mnozí ale byli v aproximacích ještě lepší: Čínský matematik Zu Chongzi v pátém století našeho letopočtu odhadl 3,1415926 < π < 3,1415927, což je odhad, se kterým můžeme v drtivé většině případů počítat dodnes. Většina moderních kalkulaček prostě nemá π v lepší přesnosti – a opět se k tomu dostal aproximativním způsobem, vůbec nemusíte chápat reálná čísla!

A to je velmi důležitá věc, která spojuje starý Egypt s lidmi, kteří žádají „praktické vzdělávání“: Stačí jim vzdělání na úrovni circa 1500 let před naším letopočtem. Jak říkám: Společnost, kde je 80 % lidí negramotných a inženýrské výpočty děláte aproximativně, může fungovat docela dobře. Drtivou většinu času jsme si s tím vystačili, než přišel Georg Cantor v roce 1874 s tím, že existují čísla, která nelze vyjádřit celočíselným zlomkem a pokračují tak nějak do furt.

A to vlastně ani nemusíte vědět – když se živíte logistikou anebo jako instalatér, je vám to k ničemu. Můžete zůstat v kombinaci technického poznání starověku a základní gramotnosti a elementární počestnosti Marie Terezie – a jste spokojeni. Nic víc k prostému životu opravdu nepotřebujete: Přečtete si vyhlášku, vyplníte daňový formulář, co chtít víc?

Dlouhou dobu vlastně panovaly pochybnosti o tom, zda prostý lid vážně musí vědět, co je například opravdu napsané v Bibli – tradičně se provozoval ritus latinsky. Církev si stačila s latinskou Vulgatou, lidem se řeklo jak a co – v Bibli se píše spousta různých věcí a dlouho se mělo za to, že kdyby ji četl člověk nevzdělaný, v teologii needukovaný, mohl by si to vyložit špatně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning