Nejzáhadnější písnička internetu aneb o rychlém zapomínání
i Zdroj: PCTuning s využitím DALLE (AI)
Internet Článek Nejzáhadnější písnička internetu aneb o rychlém zapomínání

Nejzáhadnější písnička internetu aneb o rychlém zapomínání | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

17

Seznam kapitol

1. Ani na internetu to nemusí být navždy 2. Eroze znalostí 3. Přibarvená historie 4. Zapomínáme rádi

Na internetu najdeme mnoho záhad, včetně tak zvané „nejzáhadnější písničky internetu“. Není to jediná věc, u které se už patrně nepodaří určit její skutečný původ – ale ilustruje to, jak strašlivě rychle a dost možná definitivně ztrácíme paměť.

Reklama

Naše digitální historie bude mizet mnohem razantněji a brutálněji – a to proto, že za prvé produkujeme šíleně mnoho informací, ve kterých se neorientujeme už dnes. Za druhé digitální záznamy nejsou vůbec vytvořené s ohledem na dlouhodobou archivaci anebo dokonce na přežití v hostilním prostředí (jako že by nás například nahradila kultura, která bude naše pozůstatky používat jenom jako suroviny, což je v dlouhodobé historii bohužel běžné) – a navíc se o smrt našich informací snažíme sami tím, že používáme DRM a další technologie, které jsou specificky zaměřené proti tomu, aby se informace daly kopírovat a sdílet.

Technologické informace nám doslova mizí pod rukama – a problém je v tom, že i když se něco podaří zachovat, typicky je to ve formě skenů dokumentů a emulátorů, které samy o sobě mají také pouze limitovanou životnost a v budoucnosti se budou muset nějak portovat na budoucí zařízení. Některé firmy, jako je Apple, na to kompletně dlabou, dívají se stále jenom vpřed a minulost je pro ně jenom hezká vzpomínka. 

Retro komunita se snaží digitální minulost zachraňovat, za což můžeme vyslovit díky nadšencům a jejich organizacím, které se pokoušejí tvořit neoretrobuildy (novostavby starých platforem), emulátory a zachraňují starý software, který by jinak nenávratně zmizel. 
Příkladem z poslední doby je záchrana původní hry Videostop spolkem Herní historie, z.s., která provozuje Herní archiv. Videostop byla hra, která se objevovala od roku 1985 v soutěžním pořadu Československé televize a která původně běžela na ZX Spectru, kde se ovládala tlačítkem – hráč měl zastavit kostky ve chvíli, kdy měly alespoň dvě stejnou hodnotu. Díky činnosti lidí z Herní historie byl nalezen autor Ing. Vodák a originální kazety byly archivovány.

Obrovské množství softwaru a dalšího obsahu ale takové štěstí nemá a mít nebude – a to už vůbec nemluvím o obsahu, který se maže úmyslně anebo se edituje tak, aby se zachovala jenom jeho určitá verze. Nebudu tu plakat nad orwellovskou budoucností, protože ve skutečnosti se minulost propírala a editovala vždycky – už Ramesse II. nechal na chrámy vytesat svou bitvu u Kadeše (1274 př. n. l.) jako svoje drtivé vítězství, i když to podle všeho byla spíš remíza, pokud to nebyla dokonce spíš mírná porážka. Tak to prostě je, pravda patří vítězi a ten určuje, co se kam bude psát a jak se bude historie vykládat. 

Díry musíte zaplnit

O tom, jak masivně se lhalo o historii a jak se o ni stále masivně lže, bychom se mohli bavit celé hodiny – ale ono to je spíš o tom, že když vám někde v historii vznikne díra, tak ji prostě musíte něčím přemalovat, aby tam něco bylo – a logicky to budete vykládat tak, aby vám to štymovalo do vaší ideologie. Zatímco dřív se kolonialismus popisoval jako přinášení Krista divochům, spasení jejich duší a rozvoj jejich zaostalých kultur, dnes se to naopak interpretuje jako něco naprosto zcela krutého a příšerného, což je pravda taky jenom částečně.

Velká část dějinných záznamů jsou historky, pomluvy a někdy přímo fantastická vyprávění, s čímž se nějak musíme naučit žít a spíš pochopit, proč se věci vykládaly tak, jak se vykládaly. Že žijete v omylu o tom, jak se věci staly, je občas čajíček vedle toho, co se opravdu dělo. Tak například vám vřele doporučuji historku o tom, co se dělo s tělem Alexandra Velikého poté, co v Babylónu roku 323 př. n. l. zemřel – a jak ho nejprve šlohli Ptolemaiovci, aby získali moc nad Egyptem, aby ho potom zabrali i s tím Egyptem Římané – a pak se s milým Alexandrem v celé jeho zcepenělosti stalo něco dalšího, ale my přesně nevíme co, takže nevíme, jak vlastně dopadl. Ano, Alexandrovy posmrtné historky jsou stejně dobré, jako ty za jeho života – jenom neznáme jejich konec!

Nově nám ke znehodnocování informací přistupuje ještě nový fenomén – data poisoning. V současnosti se aktivně pracuje na tom, aby se data nejcennější, Bohem inspirovaná a nám, lidem jednou a provždy daná, buď vyloučila ze strojového učení – anebo aby se alespoň znehodnotila a strojové učení tak poškodila. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama