Neoretro hardware a Théseův paradox: Opravovat, nebo nechat umřít?
i Zdroj: wikimedia.org
Historie Článek Neoretro hardware a Théseův paradox: Opravovat, nebo nechat umřít?

Neoretro hardware a Théseův paradox: Opravovat, nebo nechat umřít? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

11

Seznam kapitol

1. Nové klony starého hardwaru 2. Jen trošku vylepšit 3. Měnili, až vyměnili. Všechno. 4. Běžné opotřebení 5. Zapomenutá historie

Někdy narazím na neuvěřitelné věci – jako když si například týpek postaví vlastní retro řadič, aby fungovala jeho retro mechanika. Zároveň to ale pro sběratelství přináší řadu závažných otázek. Jak se chovat k historickému hardwaru?

Reklama

Théseův problém je naprosto reálný, zvláště pro lidi, kteří chtějí udržovat systémy funkční. Když necháte normální smrtelníky osahávat exponáty a hrát si s nimi, vystavujete je nutně stresu. Nemusí jít ani o případy, že je zapůjčíte na nějakou divokou akci a stroje se vám vrátí poškrabané, obité, s poškozenými a ulámanými tlačítky – to je věc, které se můžete částečně bránit tím, že budete udržovat prostředí kontrolované a budete si hlídat, kdo k vám chodí.

Část běžných poškození (wear and tear) ale eliminovat nelze, takže budete muset měnit klávesy, membrány, spínače, joysticky a časem, až bude systém degradovat víc, budete muset měnit stále větší části včetně kovové i plastové konstrukce. Nevyhnete se tomu. Théseův efekt bude úplně reálný, protože se budete muset rozhodnout, jestli necháte systémy co nejméně dotčené, anebo zda je budete opravovat a nebo nahrazovat. 

No a pak je samozřejmě otázka, jak nahradit nenahraditelné, podobně jako to dělal youtuber Tech Tangents s nedostupným řadičem. Tyhle neoretrostavby jsou úžasné, představují svou vlastní specifickou kategorii elektroniky a dá se říct, že jsou dost možná ještě raritnější než původní stroje, protože většinou se dělají ručně a to kusově. To je klade někam na úroveň prototypů u původních strojů, jenom to zatím není vidět.

Nepředstavují historii výpočetní techniky jako takovou, ale jsou jejím komplementárním průvodcem. Funkční modely, repliky, demonstrátory – to všechno jsou unikátní stroje, které vznikají buď úplně na míru, anebo v malém počtu kusů. Repliky nám dovolují podívat se na stroje, které byly částečně nebo zcela ztraceny, ať už jde o repliku Babbageova Difference Engine, Stroje z Antikytéry anebo třeba repliku Turingovy Bomby.

Pro nás, běžné hráče, je hotovým požehnáním technologie FPGA, která díky pokrokům v oblasti programovatelných polí dokáže na univerzálním stroji naklonovat i hodně složité systémy, jako byla Amiga. MiSTer FPGA je univerzální systém, dovoluje „ke každému softwaru přibalit i image jeho hostitelského hardwaru“ a v podstatě jde o kolekci funkčních konzolí a počítačů v jediném zařízení. To je prostě famózní věc!


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama