nvidia-physx-herni-fyzika-pro-masy
Hardware Článek Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy | Kapitola 6

Z. Obermaier

Z. Obermaier

6. 8. 2008 01:00 82

Seznam kapitol

1. Fyzika ve hrách jako fenomén 2. Co vše je fyzika ve hrách? 3. Historie fyzikálních akcelerátorů 4. Havok vs PhysX 5. PhysX na GeForce 6. Praxe a závěr

Dnes uvádí NVIDIA na trh prvotní balíček pro akceleraci fyziky PhysX na grafických kartách GeForce. Stane se tato událost dalším milníkem v historii herní fyziky? Prosadí se model výpočtu a akcelerace fyziky přes GPU v globální rovině? My se vám pokusíme tuto záležitost důkladně představit, a rozhodnutí necháme na vás.

Reklama

Při praktických testech jsem se omezil pouze na vyzkoušení funkčnosti fyziky, a rozdíly fps jsem ani detailně neměřil (měřil, ale rozdíly byly zanedbatelné). Tento článek je jakýmsi úvodem k herní fyzice, a ne analýzou všech aspektů. S tou bych počkal až do příchodu nových titulů postavených na PhysX, v současných hrách není využit potenciál ani z poloviny.

Praktické dojmy z testu

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Demo Fluids -

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Demo Great Kulu -

NVIDIA dodala pro test několik technologických dem, které budou od 12.8 ke stažení na jejich webu. Proto o nich jen krátce. První "Fluids" ilustruje pokročilou fyziku tekutin a podobných materiálů (malých kuliček). Na druhém obrázku vidíte demo, "Great Kulu". Toto demo se dá hrát a vy jako postava střílíte do obludy na obrázku, která vás pronásleduje. Toto demo ukazuje možnosti zpracování měkkých povrchů a další efekty.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Demo Nurien -

Třetí demo "Nurien" simulovalo přehlídkové molo, kde se procházely modelky v šatech. V tomto demu je zobrazena fyzika textilních materiálů. Kromě technologických dem, je možné vyzkoušet fyziku v reálných hrách - a to nás zajímá samozřejmě nejvíce.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Advanced Warfighter 2 -

První hra praktického testu, je Ghost Recon Advanced Warfighter 2. Tato hra byla hlavním "tahákem" Ageia pro PhysX. Do hry byla přidána bonusová mapa, kterou ale mohli hrát pouze majitelé "PPU" karty. Pro ostatní byla tato mapa zamčená. Nyní máme možnost si ji vyzkoušet všichni. Speciální level "Ageia Island" demonstruje možnosti fyziky náramně. Každý výbuch znamená tisíce úlomků letících prostorem, je možné doslova vše rozstřílet na kusy. Mne ale zajímala spíše implementace fyziky v normální hře. Nahrál jsem tedy level "Price Of Peace", aktivoval PhysX Extreme v menu hry, a hrál.

Také v běžném levelu je lepší fyzika znát, rozstřelené předměty se rozletí na mnoho úlomků, výbuchy a efekty jsou vizuálně hezčí. Hrál jsem level bez akcelrace PhysX a s ní, a rozdíly byly v určitých situacích poznat. Dojem z celé hry se ale nijak výrazně nezměnil, efekty jsou lepší ale to je vše.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Unreal Tournament 3 -

Druhou hrou je Unreal Tournament 3 s nainstalovaným mod packem. Fyziku si užijete pouze v několika levelech, a až po aplikaci zmíněného rozšíření. Také v této hře, se fyzika omezila na zvýraznění výbuchů a částicových efektů. Nutno ale říci, že efekty jsou velmi dobré a perfektně zpracované. Kéž by takto vizuálně fungovalo PhysX ve všech hrách.

Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy
i Zdroj: PCTuning.cz

- Warmonger -

Posledním titulem je Warmonger, multi playerová střílečka, kterou bez hardwareové PhysX nelze spustit. V této hře je fyzika ne velmi vysoké úrovni, dojem kazí jen horší grafika v obecné rovině. Zde si skutečně s fyzikou, výbuchy a efekty programátoři vyhráli. Hru je možné stáhnout zdarma a za vyzkoušení jistě stojí.

Závěr

Fyzika v zatím dostupných titulech, se omezuje na velké množství částicových efektů, výbuchy a efekty ohně a kouře. Zkoušel jsem tři hry, a PhysX efekty jsou určitě vizuálně lepší, než ty počítané procesorem. Je nutné si ale uvědomit, že se nacházíme na počátku rozvoje GPU hardwarově akcelerované fyziky, a vše do budoucna záleží pouze na množství a kvalitě PhysX herních titulů.

Pozitivní zprávou budiž, že PhysX akcelerované grafickou kartou skutečně funguje a nejedná se pouze o teoretickou možnost do budoucnosti. Již nyní si můžete tuto schopnost vyzkoušet, a udělat si vlastní názor. Mě osobně se možnost využití nadbytečného výkonu GPU pro výpočet fyziky a efektů velmi líbí, a troufnu si mu předpovědět slibnou budoucnost.

Největši "brzdou" většího rozšíření PhysX ve hrách byla nutnost dokoupení další karty do PCI slotu. Tato nevýhoda je již odstraněna, a každý majitel karty GeForce má "PPU" nyní k dispozici zdarma. Tento fakt by mohl být velkým impulsem pro vývojáře her, kteří mohou počítat s tím, že velká část hráčů má potřebný hardware a oni se tedy nemusí implementace PhysX ve svých hrách obávat.

Snad tyto nové okolnosti, spolu s obrovským nasazením NVIDIA pro tuto věc, přinesou na trh více zajímavých titulů a PhysX se možná časem stane základním standardem herní fyziky - předpoklady pro to má.

Zdroje, ze kterých jsem čerpal: Wikipedia, kniha "Game Physics" od David H.Eberly, článek "Physics in Mass Market Games" od Calen Henry a další.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama