Potřebujeme matematiku? A vzdělávání vůbec? | Kapitola 3
Seznam kapitol
V poslední době se nám šíří představy, že vzdělávání je přežilé. Lidi se naučí učit a budou umět to, co budou zrovna potřebovat – ve chvíli, kdy to budou potřebovat. Typický příklad je IT, kde školy nedokáží na aktuální požadavky reagovat tak rychle jako „samovýuka internetem“. Tento názor je dost ale idealistický a nadsazený.
Mezi učením se a objevy je tenká hranice. Vezměte si Jeana Francoise Champolliona (1790–1832), který byl posedlý hieroglyfy – a celý svůj život věnoval tomu, aby je pochopil. Proces, kterým k tomu dospěl, krásně ukázal seriál Egypt v pátém a šestém díle minisérie: Studoval blízkovýchodní jazyky – a když už nebylo od koho se učit, sháněl všechny dostupné materiály a pokračoval sám. Jednoduše se naučil to, co se dalo – a pak objevoval sám. Tohle je ideální případ, jak by to mělo fungovat, ale není pro každého.
Ne každý je génius anebo člověk výjimečně nadaný, příkladně nadaný tak velkým nadhledem, že předem pochopí, co je důležité a co ne. S ohromeným výrazem jsem sledoval, jaká diskuse vypukla kolem toho, že se Piráti rozhodli zrušit povinnou maturitu z matematiky. Ano, Piráti – z matematiky. Piráti, proboha, Piráti!
To, co kolem toho propuklo, je hotový festival hlouposti, kde vám lidi vypráví, jak je matematika zbytečná, protože ONI nepotřebovali nikdy trigonometrické funkce. Už tato dedukce je nesprávná! Možná, že nikdy nepotřebovali cotangens – ale o tom to není: Ostatně pokud je zubař dobrý, bude z neuroanatomie potřebovat jen znalosti hlavových nervů a internu vůbec ne. Snahu ořezat zubařinu o tento základ je ale projevem šílenství, i když zdánlivě potřeba není.
Nemůžete dělat komplexní práci bez znalostí systémů. S matematikou je to podobné, existuje v mnoha formách a stupních, které jsou propojené něčím, čemu říkám „brány poznání“. Dělení nulou nemá smysl, ale vede nás k důležitému pojmu limity. Odmocňování záporných čísel nemá smysl, pokud nevytvoříme matematiku v komplexním oboru. Znalosti v matematice vedou k dalším a dalším oborům, z nichž asi každý jeden nevyužije nikdo, ale ony dohromady vytváří celou vědu – a hlavně jsou propojeny logikou.