Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I. | Kapitola 11
Seznam kapitol
Když se řekne GeForce 4 Ti 4200 nebo Voodoo 2, nejeden fanda počítačů se slzou v oku vzpomene na vynikající grafické karty, které ve své době kralovaly trhu. Pojďte s námi vzpomenout na ty nejpovedenější modely i celé modelové řady. Článek není jen pouhým výčtem, ale i shrnutím schopností karet a komentářem k dobové situaci na trhu.
nVidia GeForce 4 Ti 4600 (zdroj: activewin.com)
Generaci GeForce 4 lze rozdělit na dvě poloviny — výkonnější modely Ti a slabší karty MX. Obě modelové řady se od sebe totiž výrazně liší. Začněme u GeForce 4 Ti. Šlo o přímé nástupce karet GeForce 3 Ti, kteří kromě vyššího výkonu přinesli i několik technologických novinek — lepší podporu připojení dvou monitorů nView, zlepšenou správu paměti pro snížení datového toku po sběrnici, kvalitnější a rychlejší metody vyhlazování obrazu (FSAA). Kde naopak nVidia ztrácela byla podpora Direct3D. Zatímco konkurenční Radeony 8500 měly plnou podporu DirectX 8.1, GeForce 4 Ti se musely uspokojit jen s verzí 8.0a.
test grafických karet ve hře Comanche 4 z dubna roku 2002 (zdroj: techspot.com)
Hlavní předností GeForce 4 byl samozřejmě výkon. Jádro NV25 sice bylo stejně jako starší NV20 (GeForce 3) vyráběné 150nm technologií, vyšší frekvence jádra i pamětí, druhý vertex shader a technologické změny popsané výše však k výraznému nárůstu výkonu stačily. nVidia nejprve uvedla na trh výkonnější modely GeForce 4 Ti 4400 a 4600 s velmi vysokou cenou okolo čtrnácti a dvaceti tisíc korun. O pár týdnů později k nim přibyla ještě GeForce 4 Ti 4200 s cenou pod deset tisíc. Tato karta měla s přehledem nejlepší poměr cena/výkon. Protože se od sebe jednotlivé modely řady GeForce 4 Ti lišily jen frekvencemi jádra a pamětí, nabízela se hráčům možnost kartu přetaktováním snadno vyladit na úroveň nejvýkonnějšího modelu 4600.
nVidia GeForce 4 MX 440 od MSI (zdroj: ixbtlabs.com)
Slabší řada GeForce 4 MX na rozdíl od Ti mezi příliš povedené nepatřila. Navzdory názvu série nemělo jádro NV17 stejné technologické vybavení jako NV25. Ve skutečnosti šlo o hybrid GeForce 2 a 4. Z GeForce 2 byla převzata podpora rozhraní DirectX 7 (pixel a vertex shader GeForce 4 MX zcela chyběl), z GeForce 4 zase technologie nView pro připojení dvou monitorů, lepší správa paměti a optimalizace při použití vyhlazování hran. Ani výkonnostně nebyly karty nijak zázračné. Jednoznačně lepší volbou byl o něco později uvedený ATI Radeon 9000 Pro (derivát Radeonu 8500, proti všem GeForce 4 MX měl vyšší výkon i podporu DirectX 8).
test grafických karet ve hře Unreal Tournament 2003 z července 2002 (zdroj: anandtech.com)
Druhý díl seriálu přinášející přehled nejvýznamnějších grafických karet od roku 2002 vám přineseme zase příští týden.
Zdroje
Článek byl sestaven na základě informací z následujících zdrojů
— Moje vlastní paměť, dojmy a zkušenosti s dobovými grafickými kartami
— Starší recenze grafických karet na PCTuningu; série článků historie společností vyrábějících 3D čipy od Jiřího Součka (3dfx, ATI, nVidia)
— Recenze grafických karet v dobových vydáních časopisů PC World a GameStar