Přehled nejvýznamnějších grafik historie — díl I. | Kapitola 10
Seznam kapitol
Když se řekne GeForce 4 Ti 4200 nebo Voodoo 2, nejeden fanda počítačů se slzou v oku vzpomene na vynikající grafické karty, které ve své době kralovaly trhu. Pojďte s námi vzpomenout na ty nejpovedenější modely i celé modelové řady. Článek není jen pouhým výčtem, ale i shrnutím schopností karet a komentářem k dobové situaci na trhu.
srovnání výkonu grafických karet z prosince 2001 — Radeon 8500 dorovnal výkon GeForce 3 Ti 500
nVidia na začátku roku 2001 uvedla svoji GeForce 3 a ATI proti ní potřebovala konkurenci. Tou se stal Radeon 8500. Karta se na trh dostala přibližně půl roku po konkurenci a svým výkonem GeForce 3 přibližně dorovnala. Ovladače byly proti minulosti nesrovnatelně lepší, ATI totiž výrazně zvětšilo oddělení programující ovladače. Výkon karty naopak v průběhu času rostl s novými verzemi ovladačů výrazně rychleji než u nVidie, která spíše vydávala nové modely karet. Zatímco v době vydání Radeon 8500 konkuroval původní GeForce 3, o pár měsíců později už dokázal dorovnat novou vlajkovou loď nVidie GeForce 3 Ti 500 a ještě o několik měsíců později Radeon 8500 dokázal konkurovat i o generaci novější GeForce 4 Ti 4200.
ATI Radeon 8500 v provedení Gigabyte MAYA AP64D-H (zdroj: ixbtlabs.com)
Na svou dobu velmi dobrá byla technologická výbava jádra R200. Po neúspěchu s programovatelnými shadery a podporou DirectX 8 u první generace Radeonů neponechalo ATI tentokrát nic náhodě a díky spolupráci s Microsoftem si společnost vyjednala specifikace DirectX 8.1 přesně na míru svých karet. To znamenalo především podporu Pixel shaderu 1.4. Tím ATI získalo (spíše však marketingovou) výhodu nad nVidií, protože i později vydané karty GeForce 4 Ti podporovaly pouze Pixel shader 1.3 a specifikace DirectX 8.1 tedy nesplňovaly.
Jádro R200 Radeonu 8500 bylo vyráběné 150nm technologií a kromě výše uvedené podpory DirectX 8.1 přineslo ještě několik dalších technologií — vylepšenou T&L jednotku, lepší optimalizace přístupu do paměti, lepší možnosti pro přehrávání videa a ve srovnání s nVidií také lepší možnosti připojení druhého monitoru.
4× MSAA s GeForce 3 (po najetí myší se zobrazí 4× MSAA s Radeonem 8500); zdroj: techreport.com
Na počátku třetího tisíciletí velmi řešila také kvalita obrazu, technologie filtrování a vyhlazování totiž tehdy byly ještě „v plenkách“ a oba výrobci s každou novou generací karet přinášeli množství vylepšení. Kvalita vyhlazení obrazu byla o něco lepší na kartách Radeon 8500 než GeForce 3, menší propady výkonu však měly s vyhlazováním karty GeForce. Při srovnání filtrování textur tomu bylo přesně naopak.
ATI Radeon 9000 Pro v provedení Sapphire
Radeon 8500 neuspěl pouze v highednu. Po vydání Radeonů 9700 a 9500 totiž ATI potřebovala kartu do nižší střední třídy. Z jádra R200 proto odstranila jeden vertex shader a ponechala jen jednu texturovací jednotku na pipeline, čímž počet tranzistorů a plocha jádra klesla téměř na polovinu. Kartu ATI následně vydalo coby Radeon 9000 Pro a s cenou okolo tří až čtyř tisíc (třetina původního Radeonu 8500) šlo o přímou konkurenci pro GeForce 4 MX. V porovnání s nimi Radeon 9000 Pro podporoval DirectX 8.1 (GF4 MX jen DirectX 7) a výkon měly karty jen mírně pod původním Radeonem 8500.