Šest joysticků s cenou pod 1500 korun v testu | Kapitola 7
Seznam kapitol
Jestli jste někdy koketovali se simulátory – ať už leteckými, nebo s těmi v současnosti populárnějšími vesmírnými – asi už víte, že bez joysticku to není ono. Ostatně ani v letadlech po více než sto letech nevymysleli nic lepšího. Ale pokud jej pořízujete jen kvůli pár hrám, nemusíte za něj pro začátek hned utrácet několik tisíc...
Speedlink Black Widow
Poslední z joysticků do tisíce korun. Speedlink zvládl do svého balíčku nacpat nejen joystick, ale i solidní plynovou páku.
Jako jediný z testovaných joysticků nemá twist. Směrovka se dá ovládat výhradně pomocí kolébky integrované do přední strany plynové páky.
Vzpomínám, jak jsem někdy okolo roku 2004 tento vynález původně od Saiteku s naprostým nepochopením a očima obrácenýma v sloup kritizoval. Když jsem zjistil, že tento prvek nepohltil zub času, tak mou mysl zahalily další chmury. Mnoho let stará vzpomínka na faktickou neschopnost kontrolovat směrové kormidlo mě udržovala v určité nervozitě.
I dnes říkám, tudy cesta nevede. Thrustmaster se této koncepce u části svých plynových pák drží a Speedlink ji zjevně také zkouší. Ideální (a nejdražší) cesta, je mít klasické pedály. Jenže to je investice od 3000,- Kč. Twist a kroucení pravačky v jeho podání mi vždy přišel jako rozumná alternativa poskytující dobrý poměr mezi citlivostí řízení a cenou. Jasně, atmosférou se to ani nepřibližuje, ale vždy mi to přišlo jako takové elegantní a šikovné řešení. Na druhou stranu ale znám i několik (velmi málo) virtuálních letců, kteří na kolébku nedají dopustit a prsty své levé ruky dokonale vycvičili. Takže nakonec to bude jen o preferenci. Na rozdíl od joysticků Thrustmasteru, které zachovávají i kroucení páky a můžete si tedy sami zvolit způsob řízení, tak Speedlink nabízí jen kolébku a knipl samotný je pevný.
Nepopulární kolébka a znovu ty archaické přísavky, o kterých ale teď už víme, že je Speedlink umí použít dobře. Samostatná plynová páka je spíše menší, ale ne tak malá, aby se ovládala nepohodlně. Jistě vám poskytne lepší citlivost a koneckonců i pocit, než jakákoliv malá páčka či slider na dříve jmenovaných konkurentech. A jak se s Černou vdovou létá?
SKVĚLE. Tohle byl pro mě šok. Plynová páka i knipl mají povrch z měkčeného plastu. Ergonomie plynovky je spíše průměrná a menší rozměry tomu nenapomáhají, ale knipl je snad dokonalý. Tlačítka jsou v přirozené poloze. Jejich stisk je měkký a tichý. Celý povrch je potažen měkčeným plastem a je příjemný na dotek.
Síly jsou perfektně vyvážené a pohyb přes nulovou polohu není nijak rušivý. Samotná páka je poněkud specificky zasazena do dvojice ložisek, která napomáhá perfektnímu pohybu. Potenciometry se u nového joysticku jevily jako zcela bezchybné. Netřeba snad dodávat, že let byl vyloženě příjemným zážitkem a já si dobrovolně přidával další a další minuty pro nebezpečnou akrobacii v nízké výšce. Prostě mě to bavilo, dostavil se tak pocit, který jsem u předcházejících pák spíše nepociťoval, tady to ale bylo jiné. Tyto mé dojmy se ale týkají až chvíle, kdy jsem vyřadil kolébku a celou soustavu připojil k externím pedálům. Pouhých 8 tlačítek mě nijak neomezovalo.
Koupit či nekoupit? Kdybych měl jen tisíc korun a zároveň (!) bych měl pedály, tak by nebylo o čem přemýšlet. Takhle příjemnou ergonomii i celkové vlastnosti pamatuji jen u legendy legend, kniplu Microsoft Sidewinder Precision. A snad ani u něj nebyl pohyb páky tak vyvážený a odladěný. Pokud bych ale pedály neměl, tak bych asi nebyl ochotný si zvykat na kolébku. No a pak se v tom vyznejte…
Poznámkou na závěr budiž fakt, že tuto celkem unikátní páku není až tak těžké vlastnoručně předělat na hally (návody jsou na YouTube).