Stavba a test výkonu herních počítačů za 15, 20 a 30 tisíc | Kapitola 4
Seznam kapitol
Chcete si koupit nový počítač pro hraní her a nejste si jisti svou volbou komponent? Přinášíme vám průvodce, ve které jsme navrhli trojici herní sestav v ceně 15, 20 a 30 tisíc korun včetně daně a licence na OS. Kromě komentáře k výběru jednotlivých dílů najdete v článku také test všech tři sestav ve čtrnácti moderních hrách.
Testovací sestavy
Seznam obou testovacích sestav ukazuje, z jakých komponent jsem oba počítače složil a za jaké ceny. Navržené rozpočty se povedlo téměř přesně dodržet, stokorunový rozdíl u počítače s celkovou cenou dvaceti tisíc dle mého názoru nehraje větší roli. Výběr komponent je můj subjektivní, je možné, že sami byste volili trochu jinak (Blu-ray mechanika, velikost a typ SSD atd.). Článek proto, prosím, berte s jistým nadhledem. Pro orientaci, jak výkonné počítače lze v dané cenové kategorii složit, může i tak dobře posloužit.
Metodika testování
K testování herních počítačů jsem zvolil celkem čtrnáct her. Výkon trojice sestav jsem měřil v dnes nejrozšířenějším rozlišení Full HD. Testování ve vyšším rozlišení 2560 × 1440 px by nemělo smysl. Cena těchto panelů totiž začíná vysoko přes deset tisíc korun s daní a pro zájemce o herní sestavy střední třídy jsou tyto panely stále nedostupné.
Testovací hry
Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku. Nastavení detailů bylo nejvyšší, vyhlazování hran zapnuto v menu hry.
ArmA II: Operation Arrowhead — Náročné druhé pokračování Army s rozšířením Operation Arrowhead jsem hrál na nejvyšší nastavení detailů včetně vyhlazování hran. Framerate jsem měřil v zabudovaném benchmarku.
Assassin's Creed III — . K měření jsem vybral přístav v Bostonu poté, co do něj připlujete lodí. Výkon jsem pomocí programu Fraps měřil při přibližně minutové procházce po přístavu.
Battlefield 3 — Testoval jsem vlastním hraním druhé mise kampaně, kdy společně s dalšími vojáky bojujete ve městě na blízkém východě. Konkrétně jsem k testování zvolil lokaci, kdy máte za úkol zabít dva teroristy s RPG, kteří se ukrývají na balkóně domu před vámi. Scéna tak byla velmi náročná na výkon s množstvím střelby i výbuchů.
Bioshock: Infinite — Výkon jsem testoval pomocí vestavěného benchmarku. Vnitřní měření výkonu však zatím neběží správně, framerate jsem proto měřil pomocí programu Fraps.
Crysis 3 — K měření jsem vybral lokaci na zarostlém nádraží, která je rozlehlá a současně díky děravé střeše plná nepřímého osvětlení. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps při přibližně minutovém průchodu po mapě.
Far Cry 3 — K měření jsem vybral úsek, kdy jdete dobýt první kemp. Výkon jsem měřil při rychlém proběhnutí kempu, měřený úsek byl přibližně minutu dlouhý. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.
Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města.
Grid 2 — K měření výkonu používám vestavěný benchmark. Po jeho spuštění počítačem ovládané auto odjede jedno kolo závodu ve městě Chicago. Testovací scéna je dlouhá přibližně dvě a půl minuty a výsledky testu odpovídají nárokům hry při skutečném hraní.
Hitman: Absolution — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon při průletu kamery nad zaplněným čínským náměstím. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu.
Metro: Last Light — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 11 s nastavením kvality Very High bez i se zapnutým vyhlazováním hran.
Sleeping Dogs — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon v několika různých typech prostředí při měnícím se počasí i denní době. Dle mých zkušeností se hrou je tento benchmark poměrně přesný a jeho výsledky odpovídají reálnému hraní.
Tomb Raider — Tomb Raider má vestavěný benchmark. Ten dle mých zkušeností přibližně odpovídá i nárokům při skutečném hraní, při testování jsem jej proto použil.