Stavba levných herních počítačů za 10 a 15 tisíc | Kapitola 4
Seznam kapitol
Počítač na hraní her a co nejnižší cena? To není zrovna ideální kombinace. Ceny počítačových komponent však dlouhodobě klesají a byl jsem překvapen, jak slušné stroje se dají poskládat za deset a patnáct tisíc korun. Na tom levnějším si dobře zahrajete až do rozlišení 1600 × 900 px, výkonnější si poradí i s hrami ve Full HD rozlišení.
Testovací sestava
Seznam obou testovacích sestav ukazuje, z jakých komponent jsem oba počítače složil a za jaké ceny. Jak je vidět z celkové sumy, u počítače za deset tisíc jsem konečnou částku o dvě stě korun překonal. To by se dalo vyřešit použitím boxovaného chladiče procesoru či disku s menší kapacitou. U počítače za patnáct tisíc jsem se naopak do kalkulace vešel, zbylá necelá pětistovka by šla investovat do disku s vyšší kapacitou, kvalitnější skříně či výkonnějšího procesoru. Na výkonnější grafickou kartu jako je AMD Radeon HD 7850 nebo nVidia GeForce GTX 560 Ti peníze bohužel nestačí.
Metodika testování
K testování obou počítačů jsem zvolil celkem patnáct her, u kterých jsem nastavil detaily tak, aby byly plynule hratelné (viz screeny u každé hry). Co se týče testovaných rozlišení, počítač za deset tisíc korun jsem testoval v rozlišení 1600 × 900 px, které je typické pro nejlevnější LCD monitory s úhlopříčkou do 20" a cenou okolo dvou tisíc korun. Výkonnější počítač za patnáct tisíc jsem pak testoval ve standardním rozlišení Full HD, cena těchto panelů se už dostala pod hranici tří tisíc korun a panely s rozlišením 1920 × 1080 px jsou tedy dostupné i pro zájemce o takto levné počítače.
Testovací hry
Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku. Nastavení detailů bylo vysoké, vyhlazování hran zapnuto v menu hry
Anno 2070 — K měření výkon jsem vybral jednu z map v režimu volného stavění, kdy jsem na ostrově postavil základní osadu a následně jsem pomocí programu FRAPS měřil výkon při průletu kamerou nad celým ostrovem.
Assassin's Creed: Revelations — K měření jsem si vybral jednu z městských lokací, kdy jsem procházel část schodů a proplétal se mezi obyvateli. Framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
Batman: Arkham City — Výkon Batmanu jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné v režimu DirectX 11. Vypnuté byly jen dodatečné efekty GPU akcelerované fyziky PhysX.
Battlefield 3 — Testoval jsem vlastním hraním druhé mise kampaně, kdy společně s dalšími vojáky bojujete ve městě na blízkém východě. Konkrétně jsem k testování zvolil lokaci, kdy máte za úkol zabít dva teroristy s RPG, kteří se ukrývají na balkóně domu před vámi. Scéna tak byla velmi náročná na výkon s množstvím střelby i výbuchů.
Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem Fraps. Nastavení grafiky je very high, AA zapínám ve hře.
Crysis 2 — Měření probíhalo v první části hry, kde jsem si vybral jednu z náročnějších lokací ve válkou zničeném New Yorku, konkrétně přestřelku v parku. Začal jsem na střeše jedné z okolních budov, skočil do parku, který jsem prošel a postřílel čtyři protivníky. Celá testovací sekvence měla okolo minuty a půl, framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
DiRT 3 — Výkon v závodní hře DiRT 3 měřím pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem řízené auto jede jeden rallycross závodu na zasněženém okruhu. Nastavení grafiky je nejvyšší možné v DirectX 11 režimu, vyhlazování hran zapínám v nastavení hry.
Just Cause 2 — Testuji jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je maximální bez nVidia CUDA efektů, vyhlazování zapínám ve hře.
Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při nejvyšších detailech s vypnutými dodatečnými efekty fyziky. AA nastaveno ve hře.
Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 9 s nastavením kvality Very High bez i se zapnutým vyhlazováním hran.
Serious Sam 3 — Výkon jsem měřil hraním části první mise kampaně. Nastavení detailů bylo vysoké, framerate měřen pomocí programu FRAPS.
The Elder Scrolls V: Skyrim — Hru jsem testoval v samém úvodu, kdy hlavní hrdina čeká na popravu. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné, vyhlazování zapnuto v nastavení hry.