PCTuning Článek

Stavba levných herních počítačů za 10 a 15 tisíc

tomas-sulc
Tomáš Šulc
13. 4. 2012 01:00 128 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Nároky her stagnují, ceny komponent klesají 2. Výběr procesoru, pamětí a základní desky 3. Grafická karta, HDD, zdroj a skříň 4. Testovací sestavy, hry a metodika 5. Alan Wake, Anno 2070 6. ArmA II: OA, AC: Revelations 7. Batman, Battlefield 3
8. Battlefield 3 9. Crysis, Crysis 2 10. DiRT 3, Just Cause 2 11. Mafia 2, Metro 2033 12. Serious Sam 3, Splinter Cell 13. The Elder Scrolls V: Skyrim 14. Závěr

Počítač na hraní her a co nejnižší cena? To není zrovna ideální kombinace. Ceny počítačových komponent však dlouhodobě klesají a byl jsem překvapen, jak slušné stroje se dají poskládat za deset a patnáct tisíc korun. Na tom levnějším si dobře zahrajete až do rozlišení 1600 × 900 px, výkonnější si poradí i s hrami ve Full HD rozlišení.

Reklama
Reklama

Testovací sestava

Seznam obou testovacích sestav ukazuje, z jakých komponent jsem oba počítače složil a za jaké ceny. Jak je vidět z celkové sumy, u počítače za deset tisíc jsem konečnou částku o dvě stě korun překonal. To by se dalo vyřešit použitím boxovaného chladiče procesoru či disku s menší kapacitou. U počítače za patnáct tisíc jsem se naopak do kalkulace vešel, zbylá necelá pětistovka by šla investovat do disku s vyšší kapacitou, kvalitnější skříně či výkonnějšího procesoru. Na výkonnější grafickou kartu jako je AMD Radeon HD 7850 nebo nVidia GeForce GTX 560 Ti peníze bohužel nestačí.

Metodika testování

K testování obou počítačů jsem zvolil celkem patnáct her, u kterých jsem nastavil detaily tak, aby byly plynule hratelné (viz screeny u každé hry). Co se týče testovaných rozlišení, počítač za deset tisíc korun jsem testoval v rozlišení 1600 × 900 px, které je typické pro nejlevnější LCD monitory s úhlopříčkou do 20" a cenou okolo dvou tisíc korun. Výkonnější počítač za patnáct tisíc jsem pak testoval ve standardním rozlišení Full HD, cena těchto panelů se už dostala pod hranici tří tisíc korun a panely s rozlišením 1920 × 1080 px jsou tedy dostupné i pro zájemce o takto levné počítače.

Testovací hry

Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku. Nastavení detailů bylo vysoké, vyhlazování hran zapnuto v menu hry

Anno 2070 — K měření výkon jsem vybral jednu z map v režimu volného stavění, kdy jsem na ostrově postavil základní osadu a následně jsem pomocí programu FRAPS měřil výkon při průletu kamerou nad celým ostrovem.

Assassin's Creed: Revelations — K měření jsem si vybral jednu z městských lokací, kdy jsem procházel část schodů a proplétal se mezi obyvateli. Framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.

Batman: Arkham City — Výkon Batmanu jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné v režimu DirectX 11. Vypnuté byly jen dodatečné efekty GPU akcelerované fyziky PhysX.

Battlefield 3 — Testoval jsem vlastním hraním druhé mise kampaně, kdy společně s dalšími vojáky bojujete ve městě na blízkém východě. Konkrétně jsem k testování zvolil lokaci, kdy máte za úkol zabít dva teroristy s RPG, kteří se ukrývají na balkóně domu před vámi. Scéna tak byla velmi náročná na výkon s množstvím střelby i výbuchů.

Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem Fraps. Nastavení grafiky je very high, AA zapínám ve hře.

Crysis 2 — Měření probíhalo v první části hry, kde jsem si vybral jednu z náročnějších lokací ve válkou zničeném New Yorku, konkrétně přestřelku v parku. Začal jsem na střeše jedné z okolních budov, skočil do parku, který jsem prošel a postřílel čtyři protivníky. Celá testovací sekvence měla okolo minuty a půl, framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.

DiRT 3 — Výkon v závodní hře DiRT 3 měřím pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem řízené auto jede jeden rallycross závodu na zasněženém okruhu. Nastavení grafiky je nejvyšší možné v DirectX 11 režimu, vyhlazování hran zapínám v nastavení hry.

Just Cause 2 — Testuji jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je maximální bez nVidia CUDA efektů, vyhlazování zapínám ve hře.

Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při nejvyšších detailech s vypnutými dodatečnými efekty fyziky. AA nastaveno ve hře.

Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 9 s nastavením kvality Very High bez i se zapnutým vyhlazováním hran.

Serious Sam 3 — Výkon jsem měřil hraním části první mise kampaně. Nastavení detailů bylo vysoké, framerate měřen pomocí programu FRAPS.

Tom Clacy's Splinter Cell: Conviction — Stealth akci jsem testoval v jedné z prvních částí hry, kdy od agentky dostanete informace a s pistolí se plížíte okolo vojenského letadla. Nastavení hry bylo maximální, vyhlazování zapínám přímo ve hře.

The Elder Scrolls V: Skyrim — Hru jsem testoval v samém úvodu, kdy hlavní hrdina čeká na popravu. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné, vyhlazování zapnuto v nastavení hry.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning