Úvaha: Data nám můžete svěřit bez obav, drazí blázni
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Data nám můžete svěřit bez obav, drazí blázni

Úvaha: Data nám můžete svěřit bez obav, drazí blázni | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 5. 2011 03:00 59

Seznam kapitol

1. Jen mezi Vámi a naším serverem 2. EULA s ďáblem 3. Orwell je nakonec žabař 4. O základních metodách
5. Databáze a vzorce chování 6. Data mining a komparace dat 7. Dávná přátelství odhalí celé skupiny  8. Ideální pro chytřejší diktátory

Facebook slouží pro naše šmírování, iPhone si pamatuje naši polohu, co někam napíšeme, to patří podle licenčních ujednání provozovateli služby. Kde je hranice mezi paranoiou a reálným ohrožením svobody? Po mrazivých zprávách z minulých dní přinášíme trochu temné zamyšlení nad současnou situací a blízkou budoucností.

Reklama

Fatální nedostatek uživatelské soudnosti a neochoty prostudovat si licenční ujednání ilustruje jeden z posledních South Parků –  „Human centiPad“. Jako vždy jde o dost brutální kus, který nevybíravým způsobem zkombinoval kritiku Apple s bizarním hororem Human Centipede. Není to až tak úžasný kus, zato originální rozhodně ano. Volně řečeno: nikdo nečte licenční ujednání a každý je prostě podepíše v dobré víře, že to je vlastně v pohodě. Pak se diví, co že to vlastně podepsal a co společnosti dovolil, aby mohla dělat s jeho soukromím. Problém není jenom v tom, že ujednání jsou velice dlouhá, asi jako „standardní smlouva s ďáblicí“ ze „Smlouvy s ďáblem“ aka „Bedazzled“ (a kdo by se tedy s nimi četl), ale jsou navíc taky velice nesrozumitelná. Číst rafinovaně zkonstruované smlouvy je velice náročné – ostatně, kolik z vás skutečně přečetlo celou Lisabonskou smlouvu?

Myslím, že právníci musí mít nějakou mezinárodní soutěž v nesrozumitelnosti psaní, kde jde o to co nejrafinovanějším způsobem zamaskovat skutečný obsah sdělení tak, aby ho nikdo nepochopil dříve, než je pozdě.

Úvaha: Data nám můžete svěřit bez obav, drazí blázni
i Zdroj: PCTuning.cz

III O to překvapivější je jistá dobromyslnost, s jakou si Google řekl o možnost použít veškerý váš obsah pro jakékoli své účely u původního licenčního ujednání (EULA) u Google Chrome. Původní EULA s naprosto neskrývanou drzostí tvrdila, že si jakýkoliv obsah, který do Chrome vložíte a nebo si v něm zobrazíte, může Google dále distribuovat a to „neexkluzivně“, což v překladu znamená, že ho může dávat k dispozici třetím stranám. Později, když se to provalilo a nastal všeobecný virvál, Google tvrdil, že to je jejich neúmyslná chyba. Chybička? Předtím měli podobný „problémeček“ u Google Docs.

O něco později se provalilo, že si tak trochu sbírali nekryptovaná data během jejich wardrivingu pro účely Google Street View. A pak tu máme parazitování na autorských právech ostatních – Google News nebo Google Books vyluxují jakoukoliv informaci a zpřístupní ji „zdarma“, přičemž zisky z reklamy a kredit plyne jim, ne autorům.

Pokud si dokážete soudně vyboxovat svoje právo, Google z toho vycouvá, pokud se nesnažíte bránit, máte prostě smůlu. Celé to dotváří obraz společnosti, kterou zhola nezajímají práva ostatních, nebude se jimi předběžně zabývat, prostě si vezme, co chce a bude se zabývat problémem jenom tehdy, pokud za nimi někdo přijde s právníkem.

Úvaha: Data nám můžete svěřit bez obav, drazí blázni
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Reakce Google na provalené problémy s EULA jsou typizované: pokaždé to byla „neúmyslná chyba“, a nebo to bylo něco „obvyklého, něco, čeho se nemusíte bát,“ protože to je myšleno dobře a nebude to proti uživatelům nijak použito. Mají tak slabomyslné právníky, že sází jednu neúmyslnou chybu za druhou, a nebo je to pokus, zda to projde? Kdo nevěří, ať tam běží! Operace se sběrem dat z nekryptovaných wifin byla Googlem interpretována tak, že si systém pro sběr dat nainstaloval jeden z techniků bez vědomí společnosti. To lze vyložit dvěma způsoby:

  1. V Googlu vládne taková anarchie, že si tam kde jaký technik může dělat co chce a manipulovat se sbíranými informacemi jak uváží za vhodné, aniž by to ráčil konzultovat s právníky, a nebo alespoň vyrozumět manažera.
  2. Je to klasický zastírací manévr jako v jakuze – Google se pokusil dostat k něčemu, co neměl, chytili je „s rukou v nádobě s cukrovím“, a tak byl vybrán obětní grunt, který byl označen jako pachatel, aby to odskákal on a ne společnost jako taková. Když v jakuze jako voják dostanete příkaz k vraždě, jdete, zabijete cíl a pak se udáte na policii s tím, že jste ho zabili proto... že vás prostě štval. Jakuza je z obliga, zařídí vám právníky a poměrně příjemný kriminál. Je to celkem funkční a efektivní systém.
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama