Úvaha: Jak bychom vlastně měli platit za obsah? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Celé roky vidíme v televizi umělce, kteří pláčou, že jim za jejich práci nikdo neplatí. Dokonce se domáhají, ať jim my, uživatelé, poradíme, jak za jejich produkci chceme platit. No, něco na tom bude – proč se nezamyslet. Jak bychom byli ochotní za obsah platit? Zde je pár návrhů, umělci se mohou vyjádřit v diskusi!
Problém je v tom, že výhody digitální distribuce nejsou jenom o ceně, faktorů je tam daleko více. Jen tak v rychlosti si je zopakujeme:
1. Cena
Ano, digitální distribuce není JEN o ceně, ale cena je tam důležitá. U digitální distribuce odpadá výroba a fyzické převážení nosičů, odpadají náklady na marži koncových prodejců, náklady na skladování a započtení poklesu ceny ve výprodejích. V takové situaci je neobhajitelné, aby se cena obsahu držela na stejné hladině jako při fyzické distribuci. Jako příležitost se objevuje možnost obsah zlevnit a získat nové platící zákazníky, kterým dříve cena přišla vysoká. Naopak pokud by vydavatelé drželi cenu vysoko, mohlo by dojít platícím zákazníkům, že vlastně nezískávají nic zvláštního navíc oproti pirátům, což to by mohlo vést k další ztrátě platících zákazníků.

2. Pohodlnost získání obsahu
Digitální distribuce obchází fyzickou dopravu – místo toho, abyste dny až týdny čekali na zásilku, můžete mít obsah doma prakticky okamžitě. Nový obsah můžete mít vlastně v okamžiku, kdy je vydaný. S dobrým připojením už obsah nemusíte vůbec stahovat, prostě ho můžete streamovat. To je efektivně totéž, jako byste celou knihovnu obsahu měli doma, ale neplatíte za média pro její uložení.
3. Rozsah dostupného obsahu
Fyzická distribuce může nabízet v daném okamžiku jenom omezený počet titulů, u digitální distribuce je tento počet fakticky neomezený. Nehrozí shánění vzácného obsahu po všech čertech. V digitální distribuci mohou být nabízena díla raritní, velmi marginální, není nutné „pročišťovat sklady“. Jediný problém, do kterého se vydavatelé můžou zamotat, jsou autorskoprávní záležitosti, které jim například nedovolují distribuovat nějaké dílo časově neomezeně.
