Úvaha: Jak bychom vlastně měli platit za obsah?
PCTuning Článek

Úvaha: Jak bychom vlastně měli platit za obsah?

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 1. 2013 03:00 39

Seznam kapitol

1. Parodie na distribuci 2. Výhody digitální distribuce I. 3. Výhody digitální distribuce II. 4. Jak se dostat k obsahu
5. Význam uživatelů 6. Kupte pytel a už se nevracejte 7. Kde utíkají peníze 8. Možnosti vývoje

Celé roky vidíme v televizi umělce, kteří pláčou, že jim za jejich práci nikdo neplatí. Dokonce se domáhají, ať jim my, uživatelé, poradíme, jak za jejich produkci chceme platit. No, něco na tom bude – proč se nezamyslet. Jak bychom byli ochotní za obsah platit? Zde je pár návrhů, umělci se mohou vyjádřit v diskusi!

Reklama
Reklama

Věc se má tak, že debata o placení za obsah je často jednosměrná: Vydavatelé diktují, co se má za obsah zaplatit – a vymýšlejí způsoby, jak zabránit používání obsahu těm, kterým to přijde moc. A prý, že komu se nechce platit tolik, kolik si vydavatelé řeknou, je škrt a má tiše sedět v koutě.

Problém je v tom, že takhle to nefunguje. Celé generace uživatelů se dostávaly k obsahu zdarma, počínaje nahráváním vysílání z rádia na pásky a sdílením souborů konče. Vydavatelé počítali s tím, že kopie, které uživatelé získají, budou mít později než u originálů, jejich kvalita bude nižší a tak vytvořili jednostranný vztah, kdy monopolně diktovali ceny a to ještě podle regionů. Takový vztah je jen těžko možné popsat jako tržní, protože neexistuje konkurence v nabídce.

Úvaha: Jak bychom vlastně měli platit za obsah?

Příchod digitální distribuce ovšem tento koncept zruinoval, protože digitální kopie nabídly stejnou kvalitu jako u originálu, ale kazily marketingové strategie tím, že se šířily ještě rychleji, než marketing naplánoval a často jinam, než marketing plánoval. Klasický koncept, kdy se film objevil v kině, pak na DVD a nakonec v televizi, se úplně rozsypal. A tak jsme se dostali do situace, že když například televize uvede seriál, není o něj velký zájem, protože kdo chtěl, ten už ho viděl. Prodávat takový seriál ještě o několik měsíců později na DVD pak vypadá jako projev absolutního atavismu, protože kdo ho nestáhl, ten si ho mohl nahrát z televize.

Díky tomu, že vydavatelé dlouho zatvrzele zůstávali na pozici nepřizpůsobení se trendům, přenechali digitální distribuci zcela jiným subjektům, ať už to byly čistě počítačové firmy a nebo piráti. Po řadu let se vydavatelé domnívali, že celé to je jenom o penězích, že uživatelé prostě nechtějí za obsah platit – a v tomto duchu postupovali proti technologiím sdílení. Míra bizarnosti, které jejich propagandistické tažení dosáhlo, je taková, že byla parodována i v South Parku.


Kluci u podání vysvětlení

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning