Úvaha: Proč musíme chránit svobodu slova na internetu?
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Úvaha: Proč musíme chránit svobodu slova na internetu?

Úvaha: Proč musíme chránit svobodu slova na internetu? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

21. 9. 2012 03:00 65

Seznam kapitol

1. Tolerance se dnes nenosí 2. Cenzura jako zbraň totalitních režimů 3. Ústupky, restrikce a omezení 4. Svoboda slova přináší pokrok
5. Piráti proti cenzuře 6. Malými krůčky k Velkému bratru 7. Braňme se dokud to jde

Virvál, který nastal kolem filmu Nevinnost muslimů, má rysy klasické „orchestrované vlny hněvu“: Neznámý režisér natočí úmyslně kontroverzní dílo, aby si ho vůbec někdo pustil. Za hlubokého nezájmu je posláno do terénu. Bdělý muslimský aktivista si ho všimne, nahlásí to „vejš“, následují „spontánní protestní akce“ a jdou se rabovat ambasády.

Reklama

S tím, jak Západ měkne a zvláště Evropa se vyžívá v politice smiřování, začíná ustupovat ze zcela základních hodnot, na kterých stojí. Velmi důležité jsou dva principy: Oddělení víry od státu a potom svoboda slova. To první je důležité, to druhé je naprosto zásadní. Už první princip vylučuje „zákaz urážení“, prostě proto, že různé víry jsou v podstatě v konfliktu. Jejich koexistence je možná jenom tehdy, když navzájem přehlížejí to, co je rozděluje. Výborně je to vidět na Chrámové hoře, jejíž dějiny vykládají Židi a muslimové zásadně odlišně – pro Židy je to Chrám, muslimové tvrdí, že tam byla odjakživa mešita. V situaci, kdy jedna strana chce obnovení Chrámu a ta druhá vylučuje i jen vstup příslušníkům jiné víry, těžko najdete kompromis.

Úvaha: Proč musíme chránit svobodu slova na internetu?
i Zdroj: PCTuning.cz

„Zákaz urážení“ vytváří tabu a to postihuje celou společnost, včetně vědeckého výzkumu. Nedávno jsme se dozvěděli, že Ježíš měl možná ženu. Kdyby například katolická církev měla moc takovou informaci potlačit, protože je „urážlivá“, jsme zpátky ve středověku. Pokud by stát měl respektovat náboženská nařízení jako nadřazená světským (jak to žádají salafisté, protlačující šariju), jsme opět zpátky ve středověku. A osobně chápu, že islamisty nepochybně strašně štve, že šarija není na Západě nadřazeným právem. Jenomže s tímhle jejich naštváním se nedá nic dělat, jedině na to striktně odpovědět „ne“.

Proto je dobře, že Google i YouTube odmítly žádost o stažení filmu. Je to navíc zbytečné, protože film unikne mezi piráty a stejně nebude k zastavení. Podstatně rozumnější důvod k cenzuře filmu mají herci, jako je herečka Cindy Lee Garcia. Pokud mluví pravdu, nikdo jí neřekl, o čem doopravdy film je, dokonce jí údajně tvrdili, že to je film o starém Egyptě, takže byla v zásadě podvedena. Nebylo by to poprvé, co se něco podobného stalo. V jejich případě jejich důvody chápu, i když jsou tlačeni k takovému kroku okolím, které je pro změnu tlačeno salafistickým džihádistickým šturmem.

Úvaha: Proč musíme chránit svobodu slova na internetu?
i Zdroj: PCTuning.cz

Cindy Lee Garcia prý netušila, v čem to vlastně hraje...

Přiznám se, že mě docela udivilo, že se salafisté neopřeli třeba o Postal, ve kterém vypadají jako tlupa oslů a který podle mě vyloženě kalkuloval s jejich reakcí. Je to tak: Nejjednodušší věc, jak nechat „urážlivý“ dokument zapadnout, je prostě ho ignorovat a nedělat mu reklamu ve večerních televizních zprávách! Zajímavé to bude ve chvíli, až salafisté objeví, že v historii Západu vznikla díla opravdu vážně kritizující islám. Kupříkladu Dante Alighieri zasadil v Božské komedii Mohameda přímo do pekla, kde je dokonce rozťat napůl, „protože vnesl do společnosti rozkol“. Čekám, až islamisté přijdou s požadavkem na likvidaci tohoto díla. Pak se ukáže, jak moc si Západ ještě váží sama sebe a svého kulturního dědictví!
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama