Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi
i Zdroj: Pctuning
Hardware Článek Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi

Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 6. 2011 03:00 28

Seznam kapitol

1. Soft a hard scifi  2. Myšlenka vs. koncept  3. Samozřejmost největším problémem 4. O důležitosti kontextu 
5. Vizualizace virtuálna  6. Software budoucnosti přítomností  7. Vlastní vylepšování  8. Mozek nenahradíš 

Vývoj jde stále kupředu a už dnes se máme lépe než zítra. Jak ale vypadala představa našich předků o budoucnosti, tedy dnešní realitě? A kam se můžeme posunout my? Zabruslíme do historie, která nás viděla plně automatizované a virtuální. Něco se vyplnilo, něco byla utopie a něco teprve ještě přijde, až se naučíme pracovat s kontextem.

Reklama

Je to tak, dámy a pánové, future is now a nyní již žijeme v budoucnosti – tedy alespoň při pohledu z perspektivy padesátých či šedesátých let. Řada plánů a predikcí význačných autorů se naplnila (jako let na Měsíc), řada jiných bohudík ne (asi trilion scifi zahrnujících atomovou válku) a některá z nich bohužel ne (jako třeba teleportace a nebo běžné cestování nadsvětelnou rychlostí, to by vážně bodlo). Takže jak si na tom stojí naše počítačová scifi realita ve srovnání s tím, co si o budoucnosti vymysleli snílci a autoři?

Scifi se dělí do řady kategorií, například ve smyslu realizovatelnosti v rámci známých principů. V „měkkých“ (soft) scifi si autoři obvykle nelámou hlavu s tím, jak nějaká věc funguje a nechávají své hrdiny cestovat nadsvětelnými rychlostmi nejen prostorem, ale i vpřed a vzad časem a dokonce ani neřeší, jak se domluvíte s emzáky, protože všichni tak nějak komunikují bez problémů anglicky a rozumí i jemným odstínům mezihvězdné diplomacie. Autor si vybuduje svět, vyplodí nějakou historku a baví se důsledky svých premis, tu lépe a tu hůře promyšlenými. 

Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi
i Zdroj: Pctuning

 

Nás zajímají spíše „tvrdá“ (hard a ultra hard) scifi, ve kterých jsou fyzikální zákony respektovány (alespoň tak, jak je chápeme dnes), tedy scifi z blízké budoucnosti. Někde na hranici mezi „opravdovým scifi“ a technothrillerem. 

Výborným příkladem je třeba film „Moon“: Automatické kombajny těží helium-3 na Měsíci (to plánuje jak NASA, tak i Čína), v základně vytvořené z „měsíčního betonu“ (na tom NASA pracuje) o ně pečuje minimální posádka o jednom muži (logický předpoklad) a počítačový systém říznutý robotem, který využívá systému pohyblivých ramen pohybujících se po stropech (logické a velmi chytré!). Tak takhle vypadá tvrdé scifi, které má nejenom ambice ukázat představu o světě budoucnosti, ale taky může sloužit jako inspirace pro skutečné vynálezy. 

Tvrzení, že cokoliv, co si autoři scifi vymyslí, slouží jako předloha pro vědce a techniky, čímž autoři techniku jaksi předbíhají, je značně přehnané. Ano, je príma, že se o A. C. Clarkovi říkalo, že je autorem telekomunikační družice, ale koncept je koncept a realizace je realizace. Můžete dát na sebe tři různě velké pískové bábovičky, ale znamená to, že jste nezávisle objevili stupňovitou pyramidu?

Úvaha: Vzpomínky na budoucnost aneb kam nás dostalo scifi
i Zdroj: Pctuning

Určitě je pravda, že hodně z věcí, které autoři scifi vymysleli, posloužilo jako inspirace pro techniky, ale ve skutečnosti je pravděpodobné, že mnoho vynálezů vzniklo koevolucí, nebo přesněji řečeno kokreací: dva různé lidi napadl stejný nápad, jeden ho použil v příběhu, zatímco ten druhý vytvořil technický prototyp a nebo skutečný produkt. V některých případech odděluje literární vzor a skutečnou realizaci skutečně minimální časová vzdálenost (jednotlivé roky), jindy rozdíl představuje desítky let a stovky let. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning