Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech | Kapitola 3
Seznam kapitol
Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.
Hra Prey je čistokrevnou sci-fi střílečkou v první osobě využívající na maximum již dosluhující Doom3 herní engine. Hra pro test byla opatchována posledním dostupným patchem 1.3.
Nastavení kvality hry bylo maximální, hra umožňuje nastavit Antialiasing i Anisotropy na maximální možné hodnoty, což jsme také učinili. Veškeré detaily ve hře jsou také na nejvyšší možné nastavení. Stíny jsou zapnuté a vertikální synchronizace vypnutá. Pro zvětšení obrazovek nastavení klikněte na obrázky. K testu nám posloužilo nahrané demo, které jsme spustili příkazem z konzole a měřili programem Fraps.
První graf ukazuje průměrný počet snímků ve hře s různými nastaveními. Výsledky jsou vcelku jasné - hra Prey není téměř vůbec závislá na výkonu a taktu procesoru. Rozdíly hodnot počtu fps při taktu procesoru 3600MHz a 2400MHz jsou zanedbatelné. Dokonce i středně výkonný jedno-jádrový procesor je pro tuto hru dostatečně výkonný. Hra minimálně ztrácí až při opravdu nízkém taktu 1800MHz, což v našem případě značí systém osazený pomalým jedno-jádrovým procesorem. V tomto posledním nastavení se hra skutečně občas "cukala" a hraní už subjektivně nebylo úplně plynulé.
Celkový průměr počtu fps může být někdy poněkud zavádějící, takže se pojďme podívat na konkrétní hodnoty minimálních a průměrných snímků za vteřinu. Pro hraní jsou minimální hodnoty stěžejní - ale jak ukazuje náš graf jsou výsledky i s nejpomalejším systémem velmi dobré a proti nejrychlejšímu systému ztrácí jen minimálně. Zajímavé je pouze fakt, že přetaktování grafické karty při pomalém procesoru u této hry nemá už na minimální fps žádný vliv. Hodnoty průměrných a maximálních fps jsou vcelku vyrovnané a všechny testované rychlosti procesoru dávají téměř totožné skóre.
Výsledky hry Prey si ještě nakonec shrneme procentuálně : Tabulky odráží stav z grafů nahoře a závěry jsou tyto : Přetaktování grafické karty má na výkon v této hře velký vliv. Procesorový výkon naopak nemá téměř žádný vliv a malý výkon CPU se projeví až s opravdu hodně pomalým a nevýkonným procesorem.
Hry využívající herní engine Doom 3 |
Doom 3 - 2003, id Software Doom 3: Resurrection of Evil - 2004, Nerve Software Quake 4 - 2005, Raven Software Prey - 2006, Human Head Studios Enemy Territory: Quake Wars - 2007, Splash Damage |
* Hra Prey a Quake Wars budou poslední hry využívající tento engine |
V poslední tabulce si můžete prohlédnout hry postavené na stejném herním "enginu" a tudíž by se dalo říci že se při přetaktování komponent systému budou chovat obdobně jako dnes testovaný Prey. Odchylky jsou určitě možné a spíše si myslím že i výsledky ostatních her budou skutečně velmi podobné těm dnešním.
Ve hře Prey téměř vůbec nezáleží na taktu a výkonu procesoru.
Pro hraní stačí i středně výkonný jedno-jádrový procesor.
Až opravdu hodně pomalý procesor začíná být pro hru "brzdou", středně výkonný CPU je srovnatelný s nejvýkonnějšími.
V této hře velmi pocítíte přetaktovanou grafickou kartu.