Windows Vista, 7 a 8 — srovnání výkonu (nejen) ve hrách | Kapitola 11
Seznam kapitol
Za dva měsíce dorazí nový operační systém od Microsoftu — Windows 8. Přinese změny, které budí kontroverzi, my jsme se na něj ale podívali trochu jinak. Na levném a výkonném počítači jsme vyzkoušeli, jak rychle běží pod Windows Vista, 7 a 8 hry, ostatní náročné aplikace a rychlost bootování s klasickým diskem a SSD uložištěm.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…

Windows 8 jsou doslova za dveřmi a mnoho hráčů již určitě napadla otázka, zda pro ně bude mít smysl na tento nový operační systém přejít ihned po vydání. Odpověď na tuto otázku záleží na několika faktorech. V první řadě je to značně ovlivněné tím, nakolik se vám zamlouvají provedené změny ve Windows 8. Dlaždicové rozhraní se nelíbí každému a je nutné si na něj zvyknout. Řadě uživatelů bude také chybět tlačítko start, jehož funkce jsou rozesety na různá místa OS. Na druhou stranu však Windows 8 mají i nesporné výhody, jako je upravený správce aplikací
(task manager) či vylepšené kopírování souborů. Osobně mě však přesto nenapadá žádný opravdu pádný argument, proč na Windows 8 na stávajícím počítači přejít. Změny v OS se totiž týkají především grafického rozhraní. Domnívám se proto, že se s Windows 8 většina uživatelů setká až na svém dalším počítači/notebooku, ke kterému už bude OEM licence na Windows 8 přibalena či si ji zakoupí. Upgrade na stávající sestavě pro „běžného“ uživatele (hráče) nemá velký význam.

Co se týče kompatibility ovladačů stávajícího hardwaru s novým operačním systémem, není se čeho obávat. Windows 8 vycházejí z Windows 7/Vista a není-li ještě k dispozici certifikovaný ovladač přímo pro Windows 8, lze v 99 % případů použít ovladače pro tyto starší systémy. Osobně jsem to vyzkoušel na obou testovaných sestavách a vše bez problémů fungovalo.
Horší je to bohužel s kompatibilitou her. Většina jich funguje výborně stejně jako pod Windows 7, jsou ale i výjimky. Konkrétně jsem narazil na nemožnost nastavení rozlišení v Crysis 2 s DirectX 11 patchem a mrznoucí webový klient k Battlefield 3, kvůli kterému hru nebylo možné spustit. Problémy jsou též s klientem Games for Windows Live přímo od Microsoftu. Ve všech třech případech ale dle mého názoru nejde o nijak zásadní problémy, které by nebylo možné vyřešit malými patchi ještě před oficiálním vydáním Windows 8.

Rychlost běhu her pod Windows 8 je plně srovnatelná s předchozími verzemi Windows. Rozdíly jsem na obou typech sestav naměřil na úrovni chyby měření, není tedy rozdíl mezi hraním pod Windows Vista, 7 a 8. To nicméně nelze říct o čistém výkonu procesoru, zde jsem na slabší sestavě pod Windows Vista naměřil mírné propady výkonu. Vista má ale v dnešní době už jen poměrně malé zastoupení, které se dále snižuje.

Velmi zajímavá čísla jsem naměřil u rychlosti načítání operačního systému. Zatímco na levné sestavě s diskem klasické konstrukce došlo pod Windows 8 k výraznému zrychlení načítání a rychlejší je též start Windows 7 proti Vista, u výkonného počítače s rychlým flashovým diskem je rychlost načítání všech tří OS srovnatelná (pod Windows 8 jsem dokonce naměřil o několik sekund více). Osobně mě však nenapadá, čím tento paradox vysvětlit.