Zadek v teple za paušál aneb když už vám nepatří ani sedačky v autě
i Zdroj: bmw.cz
Zábava Článek Zadek v teple za paušál aneb když už vám nepatří ani sedačky v autě

Zadek v teple za paušál aneb když už vám nepatří ani sedačky v autě | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 7. 2022 12:30 35

Seznam kapitol

1. Platit jednou nestačí 2. Výbava v ceně, používání ne 3. Pronájem už neprodáte 4. Pod dozorem 5. Svět patří jim

Kdo od začátku návrhu nemyslí na monetizaci, je zk...rvený idiot – tak nám to vysvětlil John Riccitello, bývalý šéf Electronic Arts a současný CEO Unity. Svá slova později mírnil, což ale neznamená, že dnes myšlenka monetizace za každou cenu neovládá myšlení mnoha výrobců a vývojářů.

Reklama

Tesla nabízí také řadu doplňkově placeného příslušenství, jmenovitě funkci autopilota, který opravdu není levný: Plný autopilot (Full Self-Driving Capability), který by vás měl dovézt k cíli zcela samostatně, stojí 12000 USD, Enhanced Autopilot pak 6000 USD. Autopilota lze mít i na předplatné od 99 USD po 199 USD měsíčně.

Je to to samé, co zavedlo BMW? Pokud jde o automatické řízení, je velmi pravděpodobné, že půjde o komplikovanou službu, která žádá aktivní správu a aktualizace a tam bych nějaký model předplatného očekával. Flexibilní modely placení dovolují jak pořídit si službu trvale – pokud auto vlastníte, měsíční předplatné dovoluje aktivovat si službu dočasně na vozidle, které si například jenom pronajmete.

Ale vyhřívání sedaček? Anebo jednoduché asisty, které dovolují autu zabrzdit, když vozidlo před ním brzdí? To by podle mě měla být základní funkčnost, za kterou mi přijde poněkud podivné platit. Dobře, každý nepotřebuje všechny funkce, ale jedna věc je pořídit si určitou konfiguraci auta – a druhou je mít ho vybaveného vyhřívaným volantem a sedačkami, jen se musí aktivovat jako služba. To je věc, která rozzuřila nejednoho automobilového fanouška!

Problém je v tom, že se nám tenhle trend šíří. Ano, dá se argumentovat tím, že dnes mají věci limitovanou faktickou a morální životnost, jejich podpora je časově omezená a že pro mnoho lidí má větší smysl, aby za funkce platili postupně. Jenomže to se obvykle řeší tak, že si na auto vezmete leasing anebo si ho pronajmete, ne že si něco koupíte a pak NAVÍC průběžně platíte za užívání. 

Už před lety to vypadalo, že se výrobci softwaru pokouší opustit model prodeje a přejít na pronájem. Když něco není vaše, nemůžete to legálně prodat, což u klasického krabicového softwaru šlo. Přeprodávaný software snižuje ziskovost, protože ho lze používat neomezeně – a každá licence, která se přeprodá, je pro výrobce softwaru ztráta. 

Proč se ale dělá služba ze základních funkcí produktu? Jde jenom o maximální navýšení ziskovosti? 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama