Zadek v teple za paušál aneb když už vám nepatří ani sedačky v autě
i Zdroj: bmw.cz
Zábava Článek Zadek v teple za paušál aneb když už vám nepatří ani sedačky v autě

Zadek v teple za paušál aneb když už vám nepatří ani sedačky v autě | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 7. 2022 12:30 35

Seznam kapitol

1. Platit jednou nestačí 2. Výbava v ceně, používání ne 3. Pronájem už neprodáte 4. Pod dozorem 5. Svět patří jim

Kdo od začátku návrhu nemyslí na monetizaci, je zk...rvený idiot – tak nám to vysvětlil John Riccitello, bývalý šéf Electronic Arts a současný CEO Unity. Svá slova později mírnil, což ale neznamená, že dnes myšlenka monetizace za každou cenu neovládá myšlení mnoha výrobců a vývojářů.

Reklama

Osobně mě krok BMW překvapil a považuju ho za nepochopitelný. BMW patří mezi lepší značky, proč nenechají jako placenou jen službu autopilota, jako to udělala Tesla – anebo si snad budeme časem připlácet třeba za odemykání auta na dálku?!

Tato kauza ukazuje, jak moc je výbava aut a dalších zařízení svázaná s počítači, které je řídí. Ty jsou nyní trvale napojené na komunikační síť – a proto se na nich dá funkce kdykoliv odemknout anebo zamknout. Update auta je něco, s čím nemám praktické zkušenosti, ale představuji si to asi tak, jak probíhá update u telefonu: Když je systém v klidu a má dost energie, typicky když stojí v noci v garáži, stáhne si update – a vy k němu ráno přijdete a máte novou verzi map a řídícího softwaru.

Trvalé připojení znamená možnost trvalé telemetrie – výrobce může sledovat kdy a jak zařízení používáte – a může ho ovládat, případně sebrané znalosti použít k tomu, aby si naplánoval, co zpoplatní u další generace produktů. Je to svého druhu gamifikace používání výrobků, přechod na mikroplatby – a také potenciální otevřené dveře k tomu, aby vám zamítal reklamace proto, že nepoužíváte věc v souladu s jejich normami anebo dokonce vzdáleně řízené produktové obsolescence.

Jak tohle skončí? Podle znalců automobilismu to není poprvé, kdy se výrobce pokusil prosadit podobný model – a zákazníci z něj nejsou nadšení. Objevují se názory, že když jste si koupili auto s vyhřívanými sedadly a to vyhřívání nefunguje, znamená to, že je vyhřívání rozbité a vy máte, díky právu na opravu, legální možnost si obejít softwarový zámek a zprovoznit si to.

Tak to asi není, ale to teď není podstatné. Podstatné je, že to na nás zkouší – a čekají, co my, jako zákazníci, ustojíme. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama