Zadek v teple za paušál aneb když už vám nepatří ani sedačky v autě | Kapitola 4
Seznam kapitol
Kdo od začátku návrhu nemyslí na monetizaci, je zk...rvený idiot – tak nám to vysvětlil John Riccitello, bývalý šéf Electronic Arts a současný CEO Unity. Svá slova později mírnil, což ale neznamená, že dnes myšlenka monetizace za každou cenu neovládá myšlení mnoha výrobců a vývojářů.
Osobně mě krok BMW překvapil a považuju ho za nepochopitelný. BMW patří mezi lepší značky, proč nenechají jako placenou jen službu autopilota, jako to udělala Tesla – anebo si snad budeme časem připlácet třeba za odemykání auta na dálku?!
Tato kauza ukazuje, jak moc je výbava aut a dalších zařízení svázaná s počítači, které je řídí. Ty jsou nyní trvale napojené na komunikační síť – a proto se na nich dá funkce kdykoliv odemknout anebo zamknout. Update auta je něco, s čím nemám praktické zkušenosti, ale představuji si to asi tak, jak probíhá update u telefonu: Když je systém v klidu a má dost energie, typicky když stojí v noci v garáži, stáhne si update – a vy k němu ráno přijdete a máte novou verzi map a řídícího softwaru.
Trvalé připojení znamená možnost trvalé telemetrie – výrobce může sledovat kdy a jak zařízení používáte – a může ho ovládat, případně sebrané znalosti použít k tomu, aby si naplánoval, co zpoplatní u další generace produktů. Je to svého druhu gamifikace používání výrobků, přechod na mikroplatby – a také potenciální otevřené dveře k tomu, aby vám zamítal reklamace proto, že nepoužíváte věc v souladu s jejich normami anebo dokonce vzdáleně řízené produktové obsolescence.
Jak tohle skončí? Podle znalců automobilismu to není poprvé, kdy se výrobce pokusil prosadit podobný model – a zákazníci z něj nejsou nadšení. Objevují se názory, že když jste si koupili auto s vyhřívanými sedadly a to vyhřívání nefunguje, znamená to, že je vyhřívání rozbité a vy máte, díky právu na opravu, legální možnost si obejít softwarový zámek a zprovoznit si to.
Tak to asi není, ale to teď není podstatné. Podstatné je, že to na nás zkouší – a čekají, co my, jako zákazníci, ustojíme.