PCTuning Článek

Zaklínač 3: Divoký hon – Rozbor hry a nastavení detailů

petr-divis
Petr Diviš
27. 5. 2015 01:00 64 Sdílej:

Seznam kapitol

1. REDengine znovu v akci 2. Nároky hry, testovací sestava, metodika 3. Vliv nastavení Obecné: v-sync, fps, HairWorks, postavy 4. Vliv nastavení Obecné: stíny, krajina, voda, tráva 5. Vliv nastavení Obecné: textury, listoví, úroveň detailů
6. Vliv nastavení Postprocessing: m. blur, AA, bloom... 7. Vliv nastavení Postprocessing: AO, DOF, „popisky“ 8. Maximální vs. minimální detaily 9. „Advanced tweaking“: vylepšení grafiky přes ovladače 10. Závěr

Zaklínač 3: Divoký hon je tady. V dalším rozboru se zaměříme na technickou stránku třetího dílu RPG o Geraltovi z Rivie. Podíváme se, jak hra vypadá a jak se povedla optimaliazce. Vyzkoušíme možnosti nastavení, které detaily nemá smysl snižovat a které se naopak snížit vyplatí, pokud vašemu PC dochází dech.

Reklama
Reklama

Vylepšení grafiky přes ovladače VGA

Že nastavení grafiky nemusí končit jen tím, že ve hře nastavíte všechno na maximum, už víte z předchozích rozborů. Grafiku her je možné ještě doladit přes ovladače grafické karty. V Zaklínači 3 bohužel nefunguje klasické vyhlazování hran, a tak TRAA nevynutíme. Ale zase se navíc podíváme na jednu zajímavost u grafických karet AMD. Ale nebude se jednat o vylepšení kvality obrazu, nýbrž naopak o výrazné zlepšení výkonu při aktivním efektu Nvidia HairWorks.

16× High Quality AF

Dnešní hry, až na výjímky (Watch Dogs), zapínají nějakou úroveň anizotropního filtru, ale ve většině případů není kvalita anizotropního filtrování nastavitelná ve hře tou nejkvalitnější možnou. Jednoduchým nastavením 16× HQAF přes ovladač grafiky si můžete aktivovat nejkvalitnější možný filtr pro všechny hry včetně těch, které AF vůbec nepodporují. Minimálně na grafikách Nvidie bez vyjímek funguje aktivace 16× HQAF bez problémů a v této kapitole si budeme ukazovat, jaký se zvýší kvalita obrazu proti původnímu AF a zaměříme se i na případné rozdíly proti filtraci u AMD.

Pokud jste nikdy AF filtr přes ovladač grafiky neaktivovali, zde máte jednoduchý návod:

Grafické karty Nvidia:

Otevřete ovládací panel a zvolte nabídku: Nastavení 3D > Spravovat nastavení 3D, kde najdete rozličné položky, které lze v nvidia ovladači nastavit. Buď ponechte Globální nastavení (kvalitní AF doporučujeme mít na rychlých grafikách stále aktivní), anebo si vyberte v nabídce Nastavení programu přímo profil pro hru Zaklínač 3. Rozdíl je jen v tom, že globální nastavení funguje pak na jakoukoliv hru, kterou pustíte, kdežto nastavení konkrétního programu jen pro vybranou hru či aplikaci. Ve zvolené nabídce se zaměřte na dvě položky: Anizotropní filtrování a Filtrování textur – kvalita. Obě položky pak nastavte podle následujícího obrázku:

Grafické karty AMD:

Postup je podobný. Otevřete ovládací panel a zvolte nabídku: Hraní > Nastavení 3D aplikací, kde najdete rozličné položky, které lze v ovladači AMD nastavit. Zaměřte se pouze na menu pojmenované Filtrování textury a jeho položky nastavte dle následujícího obrázku:

Výsledek se v obou případech bude mírně lišit. AMD i Nvidia filtrují textury odlišnou kvalitou, ale ani v  Zaklínači 3 rozdíly mezi AMD a Nvidia grafikou nestojí za řeč. AMD má tendenci dělat textury mírně ostřejší a náchylnější na zrnění. A AMD bilineární dithering mezi jednotlivými úrovněmi AF zde naštěstí nikde také pozorován nebyl. Filtrace textur tedy v obou případech vypadá dobře.

A jak se obraz při 16× HQAF změnil proti standardnímu nastavení 16× AF ve hře? Celkem výrazně! I když v dokumentaci k verzi 1.03 je jasně napsáno, že maximální detaily aktivují 16× AF filtr, tak to není úplně pravda. Na následujícím obrázku (1:1 výřez) uvidíte, jak se změnou nastavení změní kvalita textur. Vliv na výkon je celkem nízký. V testované scéně klesl výkon při aktivaci 16× HQAF z 66 fps na 64 fps.


16× HQAF přes ovladače (po najetí myší se zobrazí 16x AF in-game)

Nastavit si na pevno v ovladači 16× HQAF se prostě vyplatí. V této hře se některé textury v dálce zlepší výrazně, a to za ten nízký pokles výkonu stojí.

Snížení tesselačního faktoru přes AMD ovladače.

Jak jsem již poznamenal, obraz hry si pomocí aktivace TRAA přes ovladače nevylepšíme, protože hra nepodporuje klasické MSAA nebo SSAA vyhlazování hran. Zato se ale podíváme efekt HairWorks. Tento efekt totiž výrazně sráží výkon grafických karet, ale díky ovladačům AMD se podařilo najít hlavní příčinu propadu výkonu (hlavně na Radeonech).

V úvodu jsem napsal, že k výpočtu HairWorks efektu je využito DirectCompute a Tesselace. A právě ona tesselace je tím hlavním vyníkem výraznějšího propadu výkonu R9 290X, než jaký byl pozorován na GTX 970. Ovladače AMD mají v nastavení zabudovaný omezovač tesselačního faktoru, a tak se můžeme podívat, jak moc lze teselaci ošidit, aniž by to bylo výrazně poznat.

Nastavení tesselačního faktoru naleznete v ovladači AMD pod nabídkou Hraní > Nastavení 3D aplikací, a zde se zaměřte na složku Mozaikování. První položkou ovlivníte chování stejně jako u AF (má být vynuceno, nebo ne). A v druhé položce si vybíráte tesselační faktor.

Předem důrazně upozorňuji, že tesselace ve hře není použita jen na efekt HairWorks! Tesselace se v DX11 hrách běžně používá na úpravu povrchů modelů, změnu jejich tvaru anebo pro vodní hladinu. A právě na to je třeba dávat pozor! Nejdříve se tedy podívejme, co se stane, když tesselační faktor snížíte moc. Na následujícím obrázku uvidíte rozdíl mezi originálem a faktorem 2×.

Výkon v následující scéně byl 34 fps vs. 58 fps.


Tesselace in-game (po najetí myší se zobrazí faktor 2× přes AMD ovladače)

Pokud tedy opravdu chcete mít na AMD grafice aktivní efekt HairWorks, nestačí jen hledat takové nastavení, které vám bude stačit při pohledu na hlavní postavu. Teselační faktor musíte nastavit tak, aby nedegradoval vzhled zbytku hry.

A tím faktorem, který nemá zjevný vliv na ostatní objekty a ani se jeho změnou nezmění výkon (při deaktivovaném HairWorks) je úroveň tesselace 16×. Při aktivním HairWorks a faktoru tesselace 16× stoupl výkon v testované scéně na 48 fps. To je velmi slušný nárůst výkonu na to, že v obraze nic nepoznáte.

Pokud byste chtěli faktor snížit na 8×, tak to nedělejte! Výkon pak stoupl sice na 52 fps, ale terén už vypadá výrazně hůře. Neveříte? Podívejte se sami, jaký v té samé scéně je rozdíl mezi 16× a 8×.


Tesselační faktor 16× (po najetí myší se zobrazí faktor 8×)

Tím bych mohl rozbor nastavení HairWorks uzavřít? Ne! Podívejme se pořádně, jak moc vlastně AMD (na Nvidii není možnost jak to vyzkoušet) nesedí samotný efekt, a tesselace. Na následujícím grafu můžete vidět výkon ve vybraném nenáročném úseku uvnitř hradu. Hlavním zabijákem výkonu na této scéně (vy uvidíte jen výřez hlavy 1:1 pixelů) je efekt HairWorks.

Zároveň uvidíte, že faktor 16× je i minimální použitelný na samotný efekt HairWorks. 8× a nebo dokonce jen 4× už výrazně degradují kvalitu, a v takovém případě doporučuji efekt HairWorks nezapínat.

Jak vidíte, snížením faktoru tesselace na 16× (hra používá HairWorks na úrovni 32×) se výkon výrazně zvýší a přitom nedojde k ovlivnění zbytku hry. Pokud tedy opravdu potřebujete mít HairWorks na grafice AMD aktivní, nesnižujte jej níže než 16×. Negativně tím ovlivníte i vzhled zbytku hry a v animacích uvidíte hranatější hlavu, než jaká je v originále bez HairWors.

Na následujících obrázcích se tedy podívejte jen na výřez hlavy (v 1:1 pixelů). Postupně od HairWorks zapnuto až po vypnuto.

 HairWorks ON - AMD Tesselace 16x
HairWorks ON - AMD Tesselace 16x

HairWorks ON

 HairWorks ON - AMD Tesselace 4x
HairWorks ON - AMD Tesselace 4x

HairWorks ON - AMD Tesselace 8x


HairWorks OFF

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning