[4. díl] Testujeme AI technologie NVIDIA: Ray Reconstruction
V našem letním seriálu se věnujeme technologiím hlubokého učení NVIDIA a jejich konkrétním projevům ve hrách a výkonu. Pojďte s námi prozkoumat, jak rozdílné mohou být virtuální světy s využitím technologií NVIDIA DLSS a dalších – ať už chcete putovat galaxií, rozkrývat mysteriózní příběh nebo létat na koštěti.
S naším seriálem testů grafické karty Gainward GeForce RTX 4070 SUPER Ghost v herním počítači AlzaPC jsme již za polovinou. V prvním díle jsme si představili testovací hardware a popsali AI funkce grafických čipů NVIDIA, na jejichž přínos se zaměřujeme. V následujících článcích jsme se věnovali prvním dílčím funkcím DLSS – nejprve upscalingu Super Resolution a následně byl na řadě v třetím pokračování Frame Generation.
[1. díl] Testujeme AI technologie NVIDIA: AlzaPC s Gainward GeForce RTX 4070 SUPER
Léto je tady a s ním i spousta prostoru naskočit ve volných chvílích do příběhů, které píšou nejnovější herní tituly. V jednu vteřinu můžete vyplout do galaxií virtuálních vesmírů a vzápětí poletovat na koštěti nad školou čar a kouzel. Jak si ale zvolit správnou herní mašinu? Přináší nové technologie grafických čipů opravdu tak velkou výhodu do plynulosti herních zážitků? Právě na tyto otázky budeme společně hledat odpověď.
[2. díl] Testujeme AI technologie NVIDIA: Super Resolution jako první linie DLSS
V našem letním seriálu se věnujeme technologiím hlubokého učení NVIDIA a jejich konkrétním projevům ve hrách a výkonu. Pojďte s námi prozkoumat, jak rozdílné mohou být virtuální světy s využitím technologií NVIDIA DLSS a dalších – ať už chcete putovat galaxií, rozkrývat mysteriózní příběh nebo létat na koštěti.
[3. díl] Testujeme AI technologie NVIDIA: Frame Generation aneb FPS do nebes
V našem letním seriálu se věnujeme technologiím hlubokého učení NVIDIA a jejich konkrétním projevům ve hrách a výkonu. Pojďte s námi prozkoumat, jak rozdílné mohou být virtuální světy s využitím technologií NVIDIA DLSS a dalších – ať už chcete putovat galaxií, rozkrývat mysteriózní příběh, nebo létat na koštěti.
Třetí klíčová složka DLSS – Ray Reconstruction
Dnes si v herních testech ukážeme, jak ve hrách reálně vypadají efekty ray tracingu a jakým způsobem je dokáže vylepšit poslední základní pilíř DLSS – technologie Ray Reconstruction. Opět se nám bude hodit software NVIDIA ICAT, díky kterému se v detailu podíváme na rozdíly obrazu. Ray Reconstruction totiž dost možná přináší nejpatrnější úpravy ve výsledném dojmu.
Efekty ray tracingu už dlouho nejsou žádnou novinkou. Jde o vylepšenou metodu, která inovativním způsobem propočítává a vykresluje paprsky světla z pozice pozorovatele a dokáže věrohodně zobrazit efekty lomu světla, odrazů, osvětlení a s tím souvisejících efektů stínů. Podpora ray tracingu se od dob čipů NVIDIA RTX 20 posunula na úroveň standardu moderních her a od prvních pokusů s náročnými výpočty ušla pořádný kus cesty.
Vizuální testy vykreslování ray tracingu s DLSS 3.5 Ray Reconstruction
Ray Reconstruction je posledním dílkem do skládačky DLSS v aktuální verzi 3.5. Algoritmus AI modelu dokáže vytvářet obraz s efekty ray tracingu, a to v ještě větší míře detailu. Testovat ho budeme primárně ve hrách Alan Wake 2 a Cyberpunk 2077, které jsou s DLSS 3.5 plně kompatibilní a na následujících srovnávacích testech uvidíte jednoznačné rozdíly v detailu obrazu.
Začneme opět u hry Alan Wake a tentokrát se budeme věnovat jen vizuálním testům. Na obou snímcích vidíte odrazy obchodů v napršené vodě u okraje silnice. Až úsměvně může působit poslední obrázek, na kterém při vypnutém ray tracingu odraz zcela chybí. Patrný je ale rozdíl i mezi standardní verzí a využitím DLSS Ray Reconstruction. Hrany jsou ostřejší, texty výrazně lépe čitelnější. Méně patrná je při využití této funkce i struktura podkladu – v tomto případě silnice.
Velmi podobnou scénu lze potom pozorovat i v metropoli Night City ve hře Cyberpunk 2077. Opět jsme se zahleděli do odrazů světel a tabulí na mokrém chodníku a výsledek není třeba dlouze popisovat.
Znatelnější míra věrnějšího osvětlení a jeho odrazů je patrná i na poslední sadě screenshotů. Opět jde o Cyberpunk 2077. Neonový poutač postupně zprava doleva získává na míře detailu. Všimněte si např. i znatelnějšího lemování neonu odrazem na plochu za ním.
Realistické odrazy a odlesky s RTX 4070 SUPER
Efekty ray tracingu jsou samozřejmě pomyslnou třešničkou na dortu. Rozhodně nejde o kritickou složku grafického vyjádření hry, ale musíme uznat, že některým scénám opravdu vdechují hloubku. Zároveň je přínos technologie Ray Reconstruction zcela zřejmý a snadno rozlišitelný na první pohled.
To, že se DLSS ve své poslední verzi orientuje právě na oblast ray tracingu, vlastně vůbec překvapivé není. Naopak je to smysluplná oblast k rozvoji a inovaci. S kartou Gainward GeForce RTX 4070 SUPER Ghost nejsou na místě žádné obavy. Testy FPS z předchozích dílů jsme prováděli včetně zapojení efektů ray tracingu, včetně využití aktivace rekonstrukce paprsků DLSS. Výkonu má tato karta skutečně na rozdávání a očekávání výše zobrazených efektů si tak můžete užít na maximum. Před dalším dílem se podívejte na naši a další hotové sestavy AlzaPC s grafickými kartami Gainward GeForce RTX.
Další články ze série
- [1. díl] Úvod do série
- [2. díl] Super Resolution jako první linie DLSS
- [3. díl] Frame Generation aneb FPS do nebes
- [5. díl] NVIDIA Reflex a kompatibilita her
- [6. díl] Komplexní testy, vybrané hry, hodnocení PC