Andor ukazuje, že inteligentní zábava pro dospělé existuje
i Zdroj: PCTuning s pomoví DALL-E
Zábava Článek Andor ukazuje, že inteligentní zábava pro dospělé existuje

Andor ukazuje, že inteligentní zábava pro dospělé existuje | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

46

Seznam kapitol

1. Pro všechny a pro nikoho 2. Propadáky a hity historie 3. Pekárna na hračky 4. Výjimečnost Andora
5. Spálit novou trilogii a začít znova 6. Publikum dospělo, ale co filmaři? 7. Chceme lidské příběhy

Po konci druhé série Andoru se ukazuje, čím se mohly Star Wars stát, kdyby je dělal někdo, kdo ten svět chápe a má jej rád. Je vůbec možné, že stejný Disney, který doslova zničil celý brand Star Wars tragickou novou trilogií, má ve svých řadách tvůrce, kteří umí udělat opravdu kvalitní zábavu pro dospělé?

Reklama

O to divnější byla jejich akvizice Lucasfilm a Star Wars, u které jsem se trochu hrozil, jestli z toho neudělají něco, jako byla původní Battlestar Galactica. A tím nemyslím moderní a trochu temný seriál, ale původní film z roku 1978, který byl uplácán jako zábava pro celou rodinu – a vypadalo to podle toho. Nekonečné nadšení, když robopejsek dopajdal pod palbou Cylonů do náruče svého nedospělého majitele, mě bude asi strašit do smrti. Bylo to očividně vykalkulované a nekonečně trapné.

Původní Battlestar Galactica byla levně zplichtěná tragédie, ale následný seriál, který přišel v roce 2004, ji dost podstatně pozvedl. Nebylo to dokonalé, ale snaha tady byla – a bylo jasné, že to udělal někdo, kdo měl původní ideu rád a jenom ji nechal dozrát. Jenomže původní Star Wars byla taky tak trochu palba do temnoty, které ve své době věřil málokdo, a přišly v roce 1977, kdy se kultura začala tak trochu měnit. V roce 1979 přišel Alien a ten změnil chápání toho, co je to sci-fi, naprosto zásadním způsobem.

Původní trilogie Star Wars byla přece jenom space opera, nebrala se úplně vážně, i když bylo jasné, že se tu buduje něco většího, rytířský epos – někdo by řekl samurajský epos, ale to je velice debatovatelné. Debatovatelný však není vypravěčský pohled shora, pohled ze strany elit, kdy se díváme na celý konflikt z nadhledu, vedou se tam konflikty v duchu divadelního dramatu a většina lidí, o které se údajně bojuje, představuje jenom takovou texturu na pozadí. Velké divadelní drama v operetním provedení, řekl bych.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama