Andor ukazuje, že inteligentní zábava pro dospělé existuje
i Zdroj: PCTuning s pomoví DALL-E
Zábava Článek Andor ukazuje, že inteligentní zábava pro dospělé existuje

Andor ukazuje, že inteligentní zábava pro dospělé existuje | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

46

Seznam kapitol

1. Pro všechny a pro nikoho 2. Propadáky a hity historie 3. Pekárna na hračky 4. Výjimečnost Andora
5. Spálit novou trilogii a začít znova 6. Publikum dospělo, ale co filmaři? 7. Chceme lidské příběhy

Po konci druhé série Andoru se ukazuje, čím se mohly Star Wars stát, kdyby je dělal někdo, kdo ten svět chápe a má jej rád. Je vůbec možné, že stejný Disney, který doslova zničil celý brand Star Wars tragickou novou trilogií, má ve svých řadách tvůrce, kteří umí udělat opravdu kvalitní zábavu pro dospělé?

Reklama

A přesto, nějakým záhadným způsobem, vznikl Andor. V roce 2022 vyšla první série a byla to taková A New Hope pro ty, kteří byli nadšení z Rogue One, pohled do toho, jak vlastně funguje Impérium a jak se v něm žije. Zatímco trilogie prequelu se rozplizla mezi space operou a korporátním paskvilem, Andor byl vybudovaný jako thriller, jako cesta jednoho nedůvěřivého, nikoliv přesvědčeného chlapa, který se chce vyhnout imperiálním pořádkům – a to ho zavede mezi rebely, kteří mu nevěří, protože to je – řekněme si to otevřeně – sebestředný píčus.

Ano: Cassian Andor je sebestředný píčus, je to reálná postava se spoustou vad. Žádný ideál. 

Obecně Andor má strašně málo postav, které bychom označili za idealisty – a díky tomu je výsledek tak uvěřitelný, tak pochopitelný, tak blízký. Idealisté vidí věci v pastelových barvách nebo v téměř shakespearovských chmurách, jako je Luthen Rael, nádherná, tragická a depresivní postava, která se staví osudu v duchu básně „Do not go gentle into that good night“ od Dylana Thomase. Luthen je někdo, kdo si uvědomuje tíži svého tragického rozhodnutí; vnímá to, jak se k němu blíží ISB – ale stejně do toho jde s odhodláním temné shakespearovské postavy v odhodlání naplnit svůj osud.

A tohle dělá z Andoru něco, co není popcornová zábava pro celou rodinu – a to je dobře.

Andor se nebojí dívat i na druhou stranu – a ukazuje nám ty, kteří věří v Impérium, Syrila Karna, který věří v pořádek, a Dedru Meero. Ta už na něj úplně nevěří, ale věří v to, že to, co dělá Impérium, je vždycky dobře. Tohle je odvážné a to je dobré, protože Andor nám neukazuje záporné postavy jako někoho, kdo je jenom karikatura, neukazuje hlupáky, neukazuje to, co servíruje běžná propaganda: Ukazuje nám lidi, kteří – ať už z jakéhokoliv důvodu – se dobrovolně vydávají na temnou stranu. 

Tyhle dva naprosto miluju – Syrila proto, že si až do konce zachovává víru, ale taky pochybnosti – až konečně dojde do bodu, kdy už to nejde dál. Dedra naproti němu tu čáru překročí s vědomým rozhodnutím a pokračuje ve své cestě dál, než konečně zjistí, že Impérium jí dovolí vystoupat jenom tak vysoko, jak bude užitečná. A potom… potom ztratí všechno.

Celé je to dobré a syrové a dospělé – a mě trvalo asi den, než mi došlo, že konec druhé série Andoru přesně navazuje na začátek Rogue One – a ten zase navazuje na čtvrtý díl ságy, tedy první díl první trilogie. Že je to celé spojené, že to dává smysl. A že co celé napsal Tony Gilroy, který se podílel i na Rogue One.

A pak jsem si řekl: Ty vole, kde mohly být Star Wars, kdyby to dostal do ruky on nebo někdo jiný, kdo má stejný respekt k celému tomu světu, jako ho má on? Jak dobré to mohlo být, než to zprasila banda korporátních amatérů…


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama