Blackout steamu, mizejízí gamesy: Retro hry se řítí do digitální temnoty
i Zdroj: depositphotos.com
Historie Článek Blackout steamu, mizejízí gamesy: Retro hry se řítí do digitální temnoty

Blackout steamu, mizejízí gamesy: Retro hry se řítí do digitální temnoty | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

15. 7. 2023 22:30 19

Seznam kapitol

1. Sbírky 2. Licence s užitím omezeným 3. Digitální distribuce 4. Jednou už je nestáhnete 5. Spasí je pirátství?

Majitelé iPhonu už vědí, co je totální blackout distribuční služby: Stalo se to s příchodem iOS11, který přestal podporovat 32bitové aplikace a vyřadil jim značnou část her. Steam oznámil konec podpory Windows 7 a Windows 8 na prvního ledna 2024, takže retro blackout začne dopadat i na PC.

Reklama

Pokud firma na své platformě dlouhodobě prodělává, přijde, za prvé, omezení její funkčnosti a/nebo jejího obsahu, a pokud to nepomůže a situace se dále zhoršuje, může z businessu vyexitovat úplně. To je u streamované hudby a filmů relativně malý problém, protože se dá snadno přejít jinam a onen obsah existuje nezávisle na platformě. Stačí, když se obsah přelije jinam – a nemáte problém. 

Tohle ale naprosto neplatí u softwarových distribučních platforem, protože pokud jedna distribuce zanikne a software se přesune na jinou platformu, nebudou přinejmenším fungovat cloudové funkce (knihovna her, knihovna, přátelé atd.) Je ale velmi pravděpodobné, že cizí platforma neuzná nákupy z jiné platformy, takže nebudete dostávat updaty a patche. 

Čím je platfroma menší, tím je rizikovost větší, protože stačí jenom malý problém, aby poslal platformu do neexistence. U Steamu je možné přejít do offline módu a podle všeho se to dá udělat časově neomezeně, ale kdyby Steam přestal existovat, zaniknou s ním i vaše knihovny a budete moct hrát jenom to, co je zrovna nainstalované. 

Jenomže až 1. ledna 2024 přestane fungovat podpora Steamu na starších Windows, zahrajete si už jenom to, co máte momentálně nainstalované. Zatím to vypadá jen jako malý problém, ve skutečnosti zpětná kompatibilita softwaru je dost možná ten největší průšvih u retro her vůbec. 

V okamžiku, kdy došlo k příchodu iOS 11, vám doslova zmizela půlka už zakoupené knihovny, protože ano, vývojáři mohou updatovat svou aplikaci, aby fungovala i na novém OS, ale pro mnohé se to jednoduše nevyplatí. Řada vývojářů přistupuje k práci na software zcela pragmaticky – a když už hra negeneruje výnosy, přestanou s její resuscitací a nechají ji prostě být. 

Většina her pro Windows leží na tak tlustém polštáři z mezivrstev, že pro ně asi nebude problém implementovat nějaké legacy API (podobně, jako máme u Linuxu Wine a Proton). U starších her, které byly psané více pro železo, jako byly hry pro MS-DOS a zvláště pro Amigy v jejich hardwarových a softwarových varietách, to bylo podstatně těžší. Donutit zařízení od Apple, aby rozjelo starší hry, je problém, který vyžaduje řadu kroků včetně jailbreakingu. 

Vývojáři bojují i s oživováním nepodporovaných her pomocí emulátorů – ale realisticky: Jak je dostanete z oficiální digitální distribuce na neoretro zařízení? A jak dlouho budou takové nepodporované softwarové tituly v knihovnách? To je otázka, pro kterou nemáme odpovědi.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama