Blackout steamu, mizejízí gamesy: Retro hry se řítí do digitální temnoty
i Zdroj: depositphotos.com
Historie Článek Blackout steamu, mizejízí gamesy: Retro hry se řítí do digitální temnoty

Blackout steamu, mizejízí gamesy: Retro hry se řítí do digitální temnoty

Michal Rybka

Michal Rybka

15. 7. 2023 22:30 19

Seznam kapitol

1. Sbírky 2. Licence s užitím omezeným 3. Digitální distribuce 4. Jednou už je nestáhnete 5. Spasí je pirátství?

Majitelé iPhonu už vědí, co je totální blackout distribuční služby: Stalo se to s příchodem iOS11, který přestal podporovat 32bitové aplikace a vyřadil jim značnou část her. Steam oznámil konec podpory Windows 7 a Windows 8 na prvního ledna 2024, takže retro blackout začne dopadat i na PC.

Reklama

Nedávno se objevily zprávy o tom, že valná část retro her bude trvale a navždy ztracena. Kotaku publikovalo článek opírající se o výzkum The Video Game History Foundation (VGHF), která uvádí, že zhruba 87% retro her bude ztraceno kvůli celé řadě příčin, z nichž dominuje stárnutí médií a copy protection, které znemožňuje snadné portování na emulátory.

Studie byla prováděna statisticky, na americkém trhu, s tím, že se mimo obecnou kategorii „legacy her“ (tedy těch vydaných před rokem 2010) zaměřila specificky na Commodore 64, Game Boy a PlayStation 2. To, co je důležité, je fakt, že vše, čím se analýza zabývá, je období, kdy u her dominovala fyzická distribuce a fakticky končí před nástupem digitálních platforem. Podstatný je vliv protipirátské legislativy a nezájem původních vydavatelů o díla, respektive přehnaný zájem blokovat navždy tato díla (Nintendo), který fakticky znemožňuje u her udělat to, co je běžné u knih, totiž zpřístupnit je všem například formou veřejné knihovny.

Celou studii Survey of the Video Game Reissue Market in the United States je možné stáhnout na zenodo.org.

Pokud vezmeme v úvahu absolutní chaos, který panoval na Východě, může být u nás situace o poznání horší. Zachraňují to piráti, kteří u nás masivně šířili cracknuté kopie, jež u nás naopak situaci vylepšují, ale situace s originálkami (i u nás vydávanými originálkami) je prostě tristní. Za vzácné se u nás považují i první krabicovky Vietcongu a Mafie, zatímco takové Město robotů vydané Zenitcentrem v roce 1989 pro celkem pět platforem je opravdu mimořádně těžko obstaratelné kombo. 

Podobně vzácné je dnes i už po pádu komunismu vydané Tajemství Oslího ostrova (1994).

Herní přežívání se dá rámcově srovnat s analýzou fosilního záznamu. Hra přežije tím pravděpodobněji, čím je populárnější, na čím populárnější platformě je vydána – a ideálně když je vydána multiplatformně. Čím různorodější média a čím nižší zabezpečení proti kopírování – tím lépe. V první řadě dojde k eliminaci her používáním (stěr disket, nefunkční cartridge, poškrabaná CD...), v druhé následuje stárnutí platformy a její vyřazení, protože mnoho lidí opravdu nebuduje žádné retro kolekce, ale celkem bez skrupulí a sentimentu starý stroj vyhodí i s jeho hrami.

Část zůstane zaskladována, část se prodá. Ty prodané hry se opotřebovávají používáním, ty zaskladované bývají zachovalejší, ale na druhou stranu tam může dojít například ke slepení pásky anebo ke spojení povrchu floppy disku s vnitřní plochou obálky diskety. Stav velmi záleží na skladování, pokud byly hry uložené špatně, degradují velmi rychle. V jižních zeměpisných šířkách, kde je tepleji a zároveň je tam vlhčí vzduch, hrozí i vznik plísní, kdy může dojít dokonce ke zplesnivění vnitřní gelové vrstvy uprostřed DVD a CD (disc rot).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama