Jak probíhá vývoj KCD II? Reportáž z konference GDS 2024
Seznam kapitol
Konference Game Developers Session Prague 2024 zaměřená na hry se odehrála v pátek 13. a v sobotu 14. prosince v Kongresovém centru aka pakulu aka lidojemu, velké konferenční budově na okraji Vyšehradu. Ta nabízí nejen epické pohledy na Prahu, ale také epické pohledy na naši herní budoucnost!
Asi největší věc, která se letos na herní scéně stala, byl evropský grant ERC ve výši 1,8 milionu euro pro docenta Jaroslava Švelcha z FSV UK, který je určený na výzkum her jako oboru. I když si někteří vývojáři na granty stěžují, faktem zůstává, že dostat velký grant na výzkum her znamená, že se obor vnímá jako etablovaný, že v očích politiků existuje.
Vzalo to spoustu času a práce lidem, jako je Vladimír Geršl, který propaguje hry mezi českými i evropskými politiky – ale je to tady! Kde jsou ti, co hry označovali jako kulturu kriplů, hm? Hm? Hry jsou oficiálně součástí naší kultury – a komu se to nelíbí, ať si, co chce, políbí!
Hry vnímají jako významný obor také vysoké školy, takže na akci byly stánky jak matfyzu, tak ČVUT, kteří nabízejí studijní obory, jež vás dovedou na dráhu vývojáře počítačových her. Obecně se mezi stánky a také na menších přednáškách objevili i účastníci, kteří mi k vývoji her úplně nesedí, jako například Prusa Research s jejich tiskárnami a QNAP, ale alespoň jsme se mohli podívat i na nějaký hardware. Nové tiskárny Prusa Core One vypadají opravdu dobře!
Problém s mnoha přednáškami
Jádro mého zájmu se zaměřilo na přednášky, což byl poněkud problém. Setkání mělo jenom dva dny a bylo tam pět přednáškových sálů a dva workshopové, takže vybrat si, na co jít, byla tak trochu Sophiina volba. Řada vývojářů se věnovala primárně setkávání, a navíc tam byla opravdu velká indie zóna, takže realisticky každý stihl tak tři přednášky denně. Doufejme, že to pořadatelé nahrávali, protože šlo často o velice zajímavé věci, které šly dost za to, o čem se dozvíte na běžných výstavách a přinášely spoustu zkušeností.
Věnoval jsem se převážně přednáškám v hlavním sálu. Přednášku Glena Schofielda o kreativitě jsem bohužel nestihl, dostal jsem se na místo až odpoledne, a tak mou první přednáškou byl popis nových možností Unity 6 od Mathieu Mullera. Ten pracuje jako produktový manažer v Unity a má 24 let zkušeností v oboru. Diskutoval nejenom změny v architektuře technologie, ale také plánovanou strategii vydání jednotlivých verzí, které by se měly zaměřovat na vypouštění stabilních verzí v delších intervalech, zatímco problémy budou řešené častějším patchováním. Vlastnosti nového enginu byly ilustrovány na příkladu Fantasy Kingdom Demo, který zahrnuje celý svět, ale v můžete v něm zazoomovat doslova do každého individuálního domu.
Snaha o vylepšení realismu se týká také simulace vlasů, simulace šatů, volumetrické mlhy a dalších věcí, které nám demonstroval na demu Time Ghost. Ano, vypadá to velmi dobře!