Další padá do prachu: Hraní po streamu Google Stadia (*2019  †2023)
i Zdroj: stadia.google.com
Sítě a Internet Článek Další padá do prachu: Hraní po streamu Google Stadia (*2019 †2023)

Další padá do prachu: Hraní po streamu Google Stadia (*2019 †2023) | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

2. 10. 2022 03:00 17

Seznam kapitol

1. Přichází a odchází 2. Selhání velkého rozsahu 3. Práce účetních? 4. Masový vrah vlastních projektů 5. Další sen v trapu

Google je známý svou štědrou podporou novým projektům – a naprosto nemilosrdnou sekerou, kterou je terminuje ve chvíli, kdy neplní očekávání. Teď si Zubatá přišla pro jejich streamovací službu Stadia.

Reklama

Velmi specifický byl ovladač Stadia Founders Edition, který dovoloval přímé připojení k Wi-Fi a spolu se streamovacím zařízením Google Chromecast Ultra možnost úplně obejít jak PC, tak i snížit lag tím, že měl zrychlit komunikaci přímo se servery služby. Na YouTube najdeme video z roku 2019, které nám ukazuje unboxing Founders Edition ovladače a Chromecastu – a problémy s aktivací a občasným tuhnutím streamu u rané verze služby. Test ukazuje problémy s lagy, nedostatek herních titulů a také jejich vysokou cenu. Recenzent to celé zakončuje shrnutím, že by nyní sáhl spíš po klasické herní konzoli.

Dnes jsme na tom tak, že se Google rozhodl refundovat nákupy hardwaru, což je docela neobvyklý krok. Indikuje selhání opravdu velkého rozsahu – a to, že si Google uvědomuje, že ukončuje službu náhle a předčasně. Refundace se týká i her, ale ne prémiového předplatného, což je docela pochopitelné. Ti, kteří předplatné mají stále aktivní, mají ještě tři a půl měsíce na to, aby ho nějak zužitkovali.

Youtuber RTG85 si myslí, že problém byl v nedostatku exkluzivních her pro konzoli. Exkluzivity jsou důležité když si pořizujete hardware, protože tam je poměrně vysoká počáteční investice – a zvláště když nastane situace, kdy jedna konzole je dlouhodobě nedostatková, tak prostě musíte mít velice dobré důvody nejen našetřit, ale taky čekat. Stadia ale nepředstavovala jenom hardware, byla to i služba dostupná pro PC, Chromecast, kompatibilní telefony anebo tablety – a nepředstavovala tedy velkou počáteční investici, takže se domnívám, že to tak podstatný faktor není. 

Zajímavější je druhý argument, který mluví o nesplněných slibech. Ano, mluvilo se o tom, že hráči budou moci sledovat svého oblíbeného streamera, který bude streamovat na Stadia – a když budou chtít, jedním klikem se připojí do jeho herní seance. „Tahle věc nikdy nepřišla!“ 

No ano, nepřišla, protože to byla od začátku kolosální kravina. Všechny technologie by měly být dobře škálovatelné – ale herní streaming zrovna dobře škálovatelný není, a hlavně v něm funguje svého druhu anti-škálování: Čím víc bude streamer populární, tím víc lidí se mu bude chtít připojit do session, což je technicky komplikované. I běžný multiplayer naprosto rutinně naráží na limity, kdy jsou servery v zátěži přetížené, takže místo multiplayeru vezměme rovnou streaming a v něm scénář, který vyloženě svádí hráče, aby se pokoušeli připojovat do té jedné session, ve které jede jejich populární streamer. Tím si, dámy a pánové, vyrobíte vlastní DDoS útok! DDoS by design, řekl bych. Za normálních okolností se pokoušíte zátěž optimálně rozložit, nikoliv ji úmyslně soustředit, což mělo napadnout toho, kdo tuhle funkci vymyslel. 

Problém s exkluzivitou zde nevidím, a vlastně ani s konkurencí konzolového streamování. Streaming na konzolích je volitelný – celá Stadia byla navržená jako komplement k normálnímu hraní. Stadia nikdy klasické hraní nahradit jednoduše nemohla: Idea, že převezmete celý distribuovaný výpočetní výkon na herních PC a konzolích a přenesete ho na servery, je v plném rozsahu prostě šílená.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama