Doba bateriová: vše na baterky; příliš brzy a příliš bezhlavě | Kapitola 2
Seznam kapitol
V neutuchající snaze být moderní a ekologičtí se chováme dost neefektivně a neekologicky. Povšimli jste si třeba, jak roste počet baterií, které používáte? Zatímco se radujeme nad vzestupem elektromobility a snižováním uhlíkové stopy, není výroba baterií moc ekologická – a těžba coltanu pomohla v Kongu zasponzorovat už několik místních válek.
Ale byla to legrace, Čína na tom vydělala, aktivní podnikatelé zbohatli a národ si na připlácení na obnovitelné zdroje moc nestěžuje, takže můžeme přehlédnout reálné dopady a pustit se do dalších ekodobrodružství, které nám přinesou další krátkodobý dobrý pocit z naší osvícenosti a spoustu problémů, které bude řešit někdy jindy někdo jiný.
A tím problémem bude, podle všeho, exploze v nárůstu objemu potřebných baterií. Ukládání velkého množství energie tak, aby ji šlo uložit bez valných ztrát a to tak, aby baterie byla lehká, levná a spolehlivá, není nic jednoduchého. S rozmachem elektromobility ale potřeba velkého objemu baterií radikálně roste. A nejenom jich.
By Vireak sc - Own work, CC BY-SA 4.0, Link
Optimismus stran elektrovozidel je takový, že se ve Francii a Británii předpokládá, že po roce 2040 bude zakázán prodej aut na benzín a diesel.
Problém je, že optimisté mají jen velmi povšechnou představu o tom, co to všechno obnáší strukturálně, protože elektřinu nelze skladovat, elektrická síť nemá neomezenou kapacitu a všichni si jednoduše nemohou dobíjet svoje elektromobily najednou. Aby to fungovalo, musí se vyřešit obrovské množství problémů.
By Photo by CEphoto, Uwe Aranas or alternatively © CEphoto, Uwe Aranas, CC BY-SA 3.0, Link
Elektřina je extrémně praktická technologie – lze ji vyrábět z mnoha zdrojů, relativně jednoduše distribuovat a je poměrně bezpečná. Má také svoje zásadní nevýhody – například stačí jediná velká sluneční bouře, aby vysoce vyspělou elektrocivilizaci ponořila zpět do doby kamenné. Každá alespoň částečně inteligentní civilizace si ponechá kriticky nezbytná vozidla a stroje se spalovacími motory, protože ty mohou fungovat, dokud je palivo a kyslík – no a kdyby nám došel kyslík, tak už nás to zajímat nemusí.