Dotcomový fail: Bylo to vážně tak zlé?
i Zdroj: PCTuning s využitím DALL-E
Internet Článek Dotcomový fail: Bylo to vážně tak zlé?

Dotcomový fail: Bylo to vážně tak zlé? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

29

Seznam kapitol

1. Roste to, nakupujte! 2. Než se to sesype 3. Zdravé firmy přežijí 4. Přehnaná očekávání 5. Splaskne to zas?

Když se dívám na dokumenty o prasknutí první internetové bubliny (dotcom bubble), vypadá to skoro apokalypticky. Skoro jako by to celé byl gigantický průšvih, všichni přišli o všechno a všechny potkala jenom smrt a zkáza. Bylo to ale vážně tak zlé?

Reklama

Cisco se během dotcomového boomu na určitou dobu stalo nejvíce valuovanou firmou na světě. Pád dotcomu přežilo, protože i když byl najednou nadbytek síťové infrastruktury, jednou ji stejně budete muset updatovat, takže se zase začne prodávat nová. Zdravé firmy, které měly dobrý fundamentální obchodní model, jako Amazon, dotcom přežily. Firmy, které vsadily na model, který udržitelný nebyl, jako Pets.com, nepřežily. Amazon se soustředil na optimalizaci logistiky a procesů, Pets.com masivně investoval do reklamy a platil za logistiku neúměrné peníze při malých vlastních výnosech. (Tomu se například dnes podobá Temu.)

Dotcomový kolaps byla forma očisty, která zastavila dotcomové šílenství a spoustu principiálně neudržitelných projektů, jako byly masivně dotované jednoúčelové počítače na prohlížení internetu, které sázely na výnosy z přístupového předplatného. To není jediný případ, kdy firma pálila investiční peníze ve víře, že v nějakém okamžiku se to otočí – a asi největší případ z nedávné minulosti byl WeWork, což je věc založená na tak zoufale špatném obchodním plánu, že prostě nevěříte, že do toho kdokoliv investoval. 

Ten skutečný moment, kdy nastává bublina, je moment, kdy se investorům vypne mozek a kompletně zapomenou na fundamenty investování. V případě WeWork šlo o to, že firma používala krátkodobé zdroje financování na zajištění dlouhodobých výnosů z pronájmu coworkingu, který ale nebyl smluvně vázaný, a tedy ani garantovaný. Celé to bylo založené na triku, že Adam Neumann tvrdil, že díky počítačovému monitorování dokážou optimalizovat výnosy ze sdílení kancelářských prostor, i když to ve skutečnosti byly spíš takové lepší komunitní prostory pro mladé lidi, kteří nevěřili na klasický korporát. Nebylo to dlouhodobě udržitelné.

To samé byl i dotcom, kde vznikl takový hype, že kdokoliv investoval do „čehokoliv na internetu“, aniž by se zajímal o bod obratu, o to, jaký výnos to bude nabízet – a obecně se ignorovaly otázky typu kolik bude stát provoz infrastruktury, jaký bude cyklus inovací, jaká bude bariéra pro vstup konkurence a podobně. Výsledkem byla přehnaná očekávání – a když se ukázalo, že podobně jako postavička z cartoonů jsme už delší dobu mimo kopec a běžíme ve vzduchu, došlo k pádu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama