EU: Umělecká díla na ulicích nám prostě fotit nebudete!
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek EU: Umělecká díla na ulicích nám prostě fotit nebudete!

EU: Umělecká díla na ulicích nám prostě fotit nebudete! | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

19. 6. 2015 13:00 33

Seznam kapitol

1. Proč potřebujeme fotit na ulicích 2. Kladivo jménem komerce 3. Sdílím, sdílíš, sdílíme proti EU 4. Kopírováním k lepší budoucnosti 5. Foťte dokud to ještě jde

Evropská unie nám pravidelně posílá mohutné porce mouder a přikázání, které jsou více či méně nesmyslné. Poslední novinkou je poněkud absurdní rozšíření ochrany autorů uměleckých děl, které se snaží omezit focení jejich výtvorů ve veřejném prostoru. Takže bacha, na co příště zamíříte kameru!

Reklama

Člověk by řekl, že se zákonodárci budou pokoušet prosazovat více svobody, tedy donutí země, kde svoboda panoramatu neexistuje, aby ji zavedli – ne to, že se ji naopak budou pokoušet zrušit v zemích, kde existuje. Že v zemích, kde jsou pravidla komplikovaná (jako je zmiňovaná Francie), se bude tlačit na jejich zjednodušení. Ale tak už to nějak s EU chodí, že se spíše regulace zavádí než ruší. Těžko po úřednících žádat, aby omezili zdroj své vlastní obživy. Více regulace = více byrokratické práce = vyšší režie administrativního aparátu = více spokojených teplých místeček úředníků.

EU: Umělecká díla na ulicích nám prostě fotit nebudete!
i Zdroj: PCTuning.cz


Entropa a David Černý - pozor raději nefotit!
Zdroj: Archiv Týden Autor: Robert Sedmík

Základním argumentem pro tento typ regulace je to, že fotografie z veřejných míst se používají ke „komerčním“ účelům. Otázkou je, co si pod tím politici představují – obvykle něco v tom smyslu, že vám to přináší zisk. Pokud si uděláte pohlednice a prodáváte je, asi vám to přináší zisk. Jenomže kdo by si dnes kupoval pohlednice, když si mobilem uděláte selfie a pošlete ji mailem? A nebo si ji třeba vytisknete na fototiskárně a pošlete poštou? Nešetříte tím náhodou peníze, které byste jinak museli jinak vydat za licencované pohlednice?

Dnes, v době digitálních technologií, přestává být jasné, co je „komerční“ a co „nekomerční“ použití. Když napíšete cestovatelskou knihu či natočíte film a ten oficiálně prodáváte, je to asi komerční. Co když si ale děláte blog a nebo natočíte video a dostáváte od YouTube peníze za shlédnutí? Co když si památku namalujete a obraz prodáváte – je to sice vaše dílo, ale je asi komerční. Co když si ji namalujete, někomu ji věnujete a on ji prodává? Je to a nebo to není komerční? Co když malujete obrazy podle knížky a ty pak prodáváte?

EU: Umělecká díla na ulicích nám prostě fotit nebudete!
i Zdroj: PCTuning.cz


Snad nám v EU ošetří i případ, že selfie před uměleckým dílem udělá váš mazlíček!
Zdroj Shutterstock

Mám-li volně citovat právničku z Interstate 60, „každý den přináší nový právní precedens, je to intelektuální hodokvas“. A taky je to úplná hloupost, protože se plýtvá cennými zdroji na naprosté pitomosti. Problém je v tom, že kreativní zpracování cizích děl je absolutním základem pro kognitivní procesy a pro proces myšlenkové evoluce obecně. Mohu-li citovat komentář z článku o tom, jak umělá inteligence Google začala snít, „všechno je remix“.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama