EU: Umělecká díla na ulicích nám prostě fotit nebudete! | Kapitola 4
Seznam kapitol
Evropská unie nám pravidelně posílá mohutné porce mouder a přikázání, které jsou více či méně nesmyslné. Poslední novinkou je poněkud absurdní rozšíření ochrany autorů uměleckých děl, které se snaží omezit focení jejich výtvorů ve veřejném prostoru. Takže bacha, na co příště zamíříte kameru!
Technologické a umělecké dějiny lidstva jsou víceméně založeny na tom, že kopírujete nápady ostatních. V podstatě jde o dobrou věc, protože to akceleruje šíření dobrých a funkčních myšlenek. Trvale proti jsou různé cechy, které se odmítají dělit o recepturu výroby té správné oceli pro katany, o technologii výroby hedvábí, cechy opisovačů, kteří protestují proti knihtisku a nebo legendární výrobci svíček, kterým ničí business to zatracené Slunce, co svítí po půlku dne zdarma.
Slunce - ničí byznys svíčkařů už 5 miliard let!
Zdroj: NASA
Filozoficky vznikla moderní autorskoprávní ochrana proto, aby chránila malé a slabé před těmi velkými a silnými – například měla chránit malé filmaře, jako byl Georges Mélies, před velkopiráty, jako byl Thomas Alva Edison. Jenomže to přece není totéž, jako když vám někdo postaví svůj výtvor na kopec a pak vám ho zakáže fotit! Pokud umělci nechtějí, aby si někdo fotil to, co umístí do veřejného prostoru, tak ať to prostě nedělají. Krajina není krytá galerie, kde se platí za vstup.
Thomas Alva Edison - nevymyslel jenom žárovku.
Zdroj: Shutterstock
Dokumentování podoby krajiny má navíc velkou hodnotu i pro ostatní. Podívejte se na veskrze užitečné Google Street View – je to technologie založená na nespočtu záběrů. A nebo 3D rekonstrukce budov, sestavované z množství záběrů. Je to komerční a nebo ne? Google na tom nepřímo vydělává, takže to je asi komerční. Jenomže z toho má obrovský prospěch nespočet uživatelů, kteří takovou službu používají zdarma – a navíc státy šetří spoustu peněz, protože nemusí investovat do podobné služby samy. O její užitečnosti není pochyb.