Falešné uživatelské recenze: Prodejci fantazírují, zákazníci lžou
Internet Článek Falešné uživatelské recenze: Prodejci fantazírují, zákazníci lžou

Falešné uživatelské recenze: Prodejci fantazírují, zákazníci lžou | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 11. 2022 16:00 7

1. Myšlenka dobrá, ale... 2. Pro lepší průměry! 3. Recenzent vadnější než produkt 4. Někomu to smrdí, jinému ne 5. Marketing má náskok

Médii proletěla zpráva o tom, jak bude od příštího roku zajištěno, že spotřebitel již nebude klamán falešnými recenzemi na produkty, jaj! Ve skutečnosti to není tak jednoduché, jak si představují zákonodárci, a kromě lepší transparence to přináší i možnosti vyšší kontroly nad obsahem.

Není to jediný případ, kdy dochází ke změnám hodnocení, má to zahrnovat i případy, kdy firmy mažou negativní recenze. Zadavatelé návrhu říkají, že i to je forma manipulace, ale nutno říci, že to je věc naprosto běžná. Opakovaně jsme se setkávali s tím, že například na Rotten Tomatoes anebo Metacritic mazali tisíce negativních recenzí na filmy, čímž se značně zkreslovalo průměrné hodnocení!

Nevím, jestli jsem si to nevyložil špatně, ale návrh chápu jako něco, co ověřeným zákazníkům dovoluje napsat do hodnocení cokoliv a firmy s tím nebudou smět nic dělat, což mi trochu nedává smysl, protože tu máme povinnost moderovat obsah. A interpretovat negativní recenzi na progresivistickou knihu či film jako „formu nenávisti“ je velice snadné – a dnes dokonce velice časté, jak se ukázalo u řady negativních recenzí na Rings of Power, které byly mazány jako projev maskulinního šovinismu anebo dokonce rasismu, i když většina kritik, které jsem viděl, mířila proti mizerně napsanému scénáři a devastování památky J. R. R. Tolkiena.

No dobře, základní argument byl ten, že se negativní recenze množily jako houby po dešti – a proto došlo k jejich masivní čistce, jejímž důsledkem ale bylo razantní zvýšení průměrného hodnocení diváky. Pokud tohle není manipulace, tak už nevím, co manipulace je. Naprosto netuším, jaká kritéria přitom zvolili, protože u streamovacích služeb se recenze můžou objevit ještě předtím, než dojede premiéra: Divákům se prostě znelíbí začátek – a hned to jdou stepat.

Pokud budou firmy žádat důkaz toho, že jste šli do kina na to, aby vám povolily filmovou recenzi, nejde rozhodně o krok vpřed. Navíc to vypadá jako snaha ohýbat hodnocení – a to hlavně zpočátku, v první dny po premiéře, kdy negativní či pozitivní recenze mohou skutečně ovlivnit návštěvnost. Většina filmů uváděných do kin se řídí modely, které už z počáteční návštěvnosti aproximují výnosnost, někdy to funguje jinak – ale víte, ono se každý den nepodaří natočit něco jako The Thing (1982). Dnes se můžeme jít vysmát soudobým recenzím profesionálních kritiků jako byl Roger Ebert, ale ono je vcelku těžké odhadnout, ze kterého filmu se stane kult a ze kterého ne.

Proto dnes vydavatelé tvoří masivní marketingové kampaně, kde se hype machine rozjede předem – a Rings of Power byly vykládány jako největší událost v dějinách televize – a byl aktivně potlačován jakýkoliv disent kolem nich. Byla většina raných negativních recenzí falešná? Netuším. Nicméně jsem postřehl, že alespoň na IMDB považuje řada lidí za naprosto normální psát recenzi už po prvním dílu seriálu, což je možná ukvapené, ale ne nutně falešné.