Falešné uživatelské recenze: Prodejci fantazírují, zákazníci lžou
i Zdroj: Stable Diffusion
Internet Článek Falešné uživatelské recenze: Prodejci fantazírují, zákazníci lžou

Falešné uživatelské recenze: Prodejci fantazírují, zákazníci lžou | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 11. 2022 16:00 7

Seznam kapitol

1. Myšlenka dobrá, ale... 2. Pro lepší průměry! 3. Recenzent vadnější než produkt 4. Někomu to smrdí, jinému ne 5. Marketing má náskok

Médii proletěla zpráva o tom, jak bude od příštího roku zajištěno, že spotřebitel již nebude klamán falešnými recenzemi na produkty, jaj! Ve skutečnosti to není tak jednoduché, jak si představují zákonodárci, a kromě lepší transparence to přináší i možnosti vyšší kontroly nad obsahem.

Reklama

Existují způsoby, jak odhadovat, zda je autor recenze troll, ale dá se to skutečně jen odhadovat. Ve skutečnosti se to nedá poznat, pokud mu nebudete mít možnost klást otázky, aby se dalo poznat, že opravdu film viděl – a i to může dopadnout špatně, protože každý vnímá film po svém a dokáže si ho reinterpretovat tak, jak ho vidět chce. Vybavuji si diskusi s filmovým kritikem, který recenzovaný film pochopil úplně blbě, protože přehodil postavy, které říkají klíčovou větu a vyznění jeho recenze tak bylo postavené úplně na hlavu. Šlo patrně o vzpomínkový klam, někdy si věci nepamatujeme tak, jak se staly, ale jak si podvědomě přejeme, aby se staly. Říká se tomu „Rašomonův efekt“ a je to úplně normální věc.

Věc se má tak, že každý má subjektivní názor a někdy se objeví pozitivní recenze na opravdu divné věci a jindy zase naopak zdrcující kritiky na velmi dobré produkty. Nedávno jsem například narazil na zákaznickou recenzi sluchátek, kde z vyjmenovaných deseti negativ bylo osm buď čisté lži anebo nesmysly. Zbylé dvě mohla být jeho osobní zkušenost, ale když vám někdo jako negativum uvádí, že jim chybí funkce, kterou mají, tak buď kecá anebo nevěnoval dost pozornosti produktu, který popisuje. Těžko říct, proč to někteří dělají, ale předpokládám, že trolling je univerzální problém.

Zvláštním typem negativních uživatelských recenzí jsou takové, kdy je produkt vadný. Dobře, zboží šlo na reklamaci – ale je to vážně důvod k negativnímu hodnocení? Žádné zařízení nemá stoprocentně garantovanou funkčnost, takže když to nefunguje, je to na reklamaci – ale i když byla reklamace vyřízená kladně a náhradní věc funguje, často vidím negativní recenzi. A nejen to, dokonce se děje to, že místo toho, aby lidi řešili reklamaci, tak si místo ní prostě veřejně stěžují. V čem je pointa nechápu, veřejné nadávání na věci reklamaci nevyřeší.

Jiný zvláštní případ jsou neuznané reklamace, které přimějí lidi k negativním recenzím, ačkoliv proběhly přesně tak, jak se to stát mělo. Často se objevují negativní recenze na věci, které byly kupujícími mechanicky poškozené anebo vytopené – jak kdysi říkal i Louis Rossmann, který má kanál s opravami Macbooků, nikdy se nesetkal s tím, že by mu kdy zákazník přiznal, že stroj vytopil, na to přišel až podle indikačních bodů. Neříkal to proto, že by oceňoval jejich konstrukci, ale proto, že prostě konstatoval, že lidi nikdy neříkají pravdu.

Další věc jsou zařízení s limitovanou životností, která například u baterií může být opravdu velmi krátká a může limitovat životnost celého zařízení. To je věc, se kterou, uznávám, by se mělo něco dělat z hlediska konstrukčního návrhu a obecné opravitelnosti, ale například u True Wireless sluchátek to úplně nejde a nevhodným používáním si můžete baterku zamordovat hodně rychle, například je necháte promrznout. Opět – dostane to do rukou servis, najde problém, zamítne reklamaci – a v tu ránu máte negativní hodnocení.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama