Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev | Kapitola 6
Seznam kapitol
Při čekání ve frontě na České poště jsem si uvědomil, že free to play hry začínají vypadat víc a víc jako ona: Neustále vás zdržují a nabízejí věci, které nechcete, nechápete a nepotřebujete. Jsou výrobci free to play her stejně zoufalí jako naše skomírající instituce?
Čím víc hráč investuje, tím má nižší incentiv přejít
Protože hráč investuje do hry hodně času a peněz, není motivovaný hrát jiné hry. Pokud navrážíte desítky tisíc do rozvoje svého města / království / charakterů, nechce se vám opakovat něco podobného u další hry. To rozbíjí klasický produktový cyklus, kdy se hra vyvine, publikuje a vyrábí se nová. U her jako je SimCity BuildIt jde o obrovské časové investice (roky hraní) anebo o investice finanční.
V takové situaci máte nelehkou volbu. Pokud zastavíte přidávání prvků, hráče to přestane bavit a odejde. To ale nechcete, takže musíte přidávat obsah, aby měl znovu incentiv utrácet. SimCity zažilo za svou dobu neuvěřitelné expanze: Zvětšila se hrací plocha, přidala se pláž, přidaly se hory, přidala se Omega, přidaly se kluby, přidaly se válečné kluby, přidaly se soutěže, nově se přidaly mikroregiony s novými prostorami. Cíl je jednoduchý: Udržet hráče a v pravidelných akcích ho přesvědčit, ať si koupí tu blbou SimCash.
Jenomže: Když už máte rozestavěné své město / farmu / hrad – půjdete to samé dělat někam jinam znova? Dobrovolně asi ne.
Nemožnost prosadit nové tituly
Protože hráči stále hrají to samé, výrobce neustále hru rozvíjí, nafukuje ji a přidává nový obsah a levely. To mu zároveň bere zdroje na další titul a zároveň si buduje vlastní konkurenci. Candy Crush udělal celou sérii podobných her, které jsou si ale hodně podobné a víceméně si konkurují. Dokud se hra stále rozvíjí, nemají hráči důvod přejít na nový titul.
Většina F2P her má podobné mechaniky, což vede k tomu, že jsou si příliš podobné a jednoduše nemáte důvod přejít na nový titul, pokud nemá něco opravdu výrazného – například brand jako jsou The Simpsons a nebo Fallout. Her typu „srovnej tři věci“ a nebo všelijaké stavěcí a bojové hry – tam je totálně přeplněno. To vytváří mnohem brutálnější konkurenci a zároveň to výrazně komplikuje vstup novým menším hráčům, protože bez reklamu dnes neprodáte hru ani zadarmo.