Když produkt předběhne dobu: Jak vás dobrý, ale předčasný nápad dovede ke krachu | Kapitola 5
Seznam kapitol
Dostal jsem do rukou NABU Personal Computer, osmibit z Kanady, který byl postaven na myšlence streamování obsahu z kabelové televize. Revoluční nápad, slušný hardware, obchodní katastrofa – a přesto nám dnes přijde digitální distribuce úplně normální!
To, co spojuje podobné vizionářské projekty, které selhaly, je fakt, že šlo obvykle o malé projekty, které nezískaly podporu velkých a bohatých firem. V některých případech vzejdou z velkých firem jako boční projekty, které nezískají zájem šéfů. V jiných případech se velkým firmám nechce platit akvizici – a tak prostě nechají první pokus vyhladovět a pojít na úbytě s tím, že ho časem zopakují, jako by byl jejich.
Nevěříte, že tomu tak je? Tak si v technologické historii dohledejte všechny případy, kdy velké firmy začaly vyrábět nové přístroje těsně poté, co vyexpirovaly původní patenty!
O řadě z nich pojednává televizní série American Genius, která ukazuje kolize mezi velkými osobnostmi technického pokroku – a o právních bitvách, které spolu vedly. Konkrétně například díl S1E5 Farnsworth vs. Sarnoff, který pojednává o patentových sporech týkajících se televize. Velké firmy se zmocňují revolučních nápadů prostě tak, že nechávají původní vynálezce vyhnít – a až patent expiruje, vstoupí do světa, který je připravenější nový vynález přijmout. Je to drsné, vážně.
Jindy ostatní jenom čekají a sledují, jestli se to chytne. To je ten lepší případ, protože tohle je standardní cesta startupů, které přinášejí nové nápady – a když to vyjde, nechají se odkoupit, případně získají vlastní kapitál a prosadí se samy. Jenomže tohle není jednoduché, zvláště když si musíte vybudovat vlastní hardware a vlastní infrastrukturu, na které funguje.
Případ NABU Network je varovný v tom, že ukazuje, jak dopadnete, když to celé děláte sami a nemáte za sebou ani silný realizační tým, ani dostatečný kapitál, abyste to utáhli. Když se do digitální distribuce pustil Netflix, který přes ni nabízí filmy a také Apple, Steam, Microsoft a Sony, kteří přes ni nabízí hry a aplikace, měli už pod sebou jak internet, tak jeho infrastrukturu, kterou provozuje někdo jiný a dovoluje jim dotlačit aplikace i patche prakticky kamkoliv. Kdyby v době, kdy se koncept NABU PC objevil, existovalo něco podobného, možná by měli šanci a možná by i uspěli.
A tak je to se vším: Nestačí mít jenom dobrý nápad, ale také smysl pro dobré časování a zdroje a prostředky, abyste ho úspěšně dotáhli. A potom, teprve potom, s ním možná prorazíte i mezi uživateli.