LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě | Kapitola 5
Seznam kapitol
Parametry herní novinky Asusu jsou nepochybně bezkonkurenční. Kombinace prémiového rozlišení 1440p, rychlého 144Hz panelu a technologie G-Sync dělají z ROG monitoru lákavou nabídku. Vše však sráží TN panel a vysoká cena. Máme co dočinění s ultimátním herním LCD, nebo je to jen slepá větev evoluce?
On Screen Display menu se výrobci u tohoto modelu vydařilo. Je přehledné, lehce se v něm naviguje a všechny důležité věci jsou v něm dostupné. OSD by samo o sobě bylo k ničemu, když by nebylo čím ovládat. Ovládací prvky Swift PG278Q jsou intuitivní. Umístěné jsou na zadní straně panelu těsně u hrany, jsou pohodlně dostupné a při jejich mačkání nebudete hýbat monitorem.
Pro ovládání OSD je nejvýznamnější čtyřsměrový joystick, který funguje i jako tlačítko, takže pomocí něj uděláte prakticky vše, co OSD dovolí. Další tlačítka slouží k návratu a vypnutí menu, kontrole či přepnutí režimu monitoru (zobrazí frekvenci a mód). Jedno z tlačítek také umožňuje ovládat herní vychytávky, jako jsou OSD zaměřovače a podobně, ale o tom až dále.
Pojďme se podívat do menu. To je rozděleno do tří sloupců, které vám umožní snadno určit, kde se právě nacházíte - zobrazují totiž seznam kategorií, kategorii a položky dané kategorie, které můžete upravovat. Na výběr jsou tři kategorie. Colors slouží k nastavení barev, kontrastu a jasu. Základní definice barev jsou Warm, Cool, Normal a User Mode (uživatel nastaví RGB hodnoty procentuálně).
Druhá kategorie „Image“ má jen dvě stěžejní položky: OD (OverDrive) a ULMB (Ultra Low Motion Blur). Overdrive je dostupný ve všech režimech monitoru a je možné jej nastavit mezi Off, Normal a Extreme. O tom, co toto nastavení umožňuje se dozvíte více v kapitole věnované obrazu. ULMB je novinka, kterou přinesl G-Sync modul a jak název napovídá, tak umožňujě snížit pohybové rozmazání obrazu na minimum. Jak, proč, kdy? To se také dozvíte v samostatné kapitole.
V menu „System setup“ můžeme nastavit různé věci, které se jinam nehodily. Pozice nebo čas zobrazení OSD jsou poměrně běžnou záležitostí, zato možnost vypínat a zapínat podsvícený kruh na stojanu monitoru je příjemná vychytávka. Při prohledávání menu jsem zabrousil i do sekce „Language“, abych se podíval, zda je možné nastavit i češtinu. A narazil jsem na perlu. Zatímco ostatní jazyky jsou vždy zmíněny jako název jazyku v dané řeči (např.: English, Deutsch atd.), tak český překladatel název jazyka – English – přeložil na Angličtina místo aby napsal Čeština.
Asus vám dá (ne)povolenou (ne)výhodu
Co je zákódováno v tomto nadpisu? Možnost zapínat herní OSD Overlay – vrstvu doplňujících informací. Asus dává hráči dvě základní možnosti takových vrstev. První z nich je časovač, což pro někoho může být fajn vychytávka a druhou je možnost přidat umělý kurzor na střed monitoru. Zatímco nápad je to zajímavý, tak to mnozí mohou (a budou) považovat za nepovolenou výhodu nad protihráčem: cheat, podvod. Bohužel, nebo naštěstí jsou na výběr dva typy zaměřovačů, oba naprosto tragické a nepoužitelné. Takže z tohoto pohledu nějakou velkou výhodu tento monitor neposkytne (na druhou jeho rychlost, frekvence, odezva a plynulost stranu dají hráči obrovskou soutěžní výhodu, která je současně i legální a ostatním nezbude nic jiného než prskat, že jde o „hardwareskill“).