PCTuning Článek

LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě

pavel-urbanek
Pavel Urbánek
21. 8. 2014 01:00 37 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Rychlý, plynulý a ostrý 2. Strastiplná cesta hráče aneb co je na ROG speciální? 3. Rozbalování a specifikace 4. Design, provedení a ergonomie 5. OSD se zaměřovačem 6. Obrazové vlastnosti
7. Technický vstup: Overdrive 8. Herní testy a dojmy z používání 9. Nedostatky panelu ROG 10. Patříte do cílové skupiny prvního ROG monitoru? 11. Konkurence žádná, ale co alternativy? 12. Shrnutí

Parametry herní novinky Asusu jsou nepochybně bezkonkurenční. Kombinace prémiového rozlišení 1440p, rychlého 144Hz panelu a technologie G-Sync dělají z ROG monitoru lákavou nabídku. Vše však sráží TN panel a vysoká cena. Máme co dočinění s ultimátním herním LCD, nebo je to jen slepá větev evoluce?

Reklama
Reklama

Zde nebudeme rozpitvávat to, že Asus zvolil TN panel do herního monitoru (což je v podstatě jediná schůdná volba pro dosažení vysoce soutěžního monitoru). Bohužel se ale objevilo několik problémů, které sráží hodnotu této novinky. O co jde a jak je to vážné?

Povrchová úprava

Lesklý panel (pro referenci).

Při uvedení ROG Swiftu se objevilo pár „výkřiků“ zklamání na diskuzních fórech – panel má matnou povrchovou úpravu. V ten moment jsem si klepal na čelo (jakožto velký zastánce matných obrazovek) a argumentace ostatních zájemců ve smyslu: „matný TN je špatný“ mně přišla zcestná. To jsem ale nevěděl, co všechno může znamenat pojem „matný“.

„Jemně matný“ panel (QNIX pro referenci) - ideální stav.
„Jemně matný“ panel (QNIX pro referenci) - ideální stav.

Matné displeje jsou skvělé, ale matná povrchová úprava musí respektovat rozlišení panelu. To znamená, že při vysokém PPI je potřeba dosáhnout velice jemné matné úpravy. Zrníčka „matu“ nesmí být velká skoro jako samotné body na obrazovce. Asus ROG Swift je bohužel vybaven matnou úpravou, kterou bych označil jako velmi agresivní. Výrazná zrnitost může leckomu připadat rušivá.

"Hrubě matný" ROG panel.
"Hrubě matný" ROG panel.

Matná povrchová úprava v praxi.
Matná povrchová úprava v praxi.

Inverze obrazu a overdrive v G-Sync režimu

Během herních testů (v G-Sync režimu) jsem narazil na obtížně popsatelný „problém“. Šlo o to, že se obraz při rychlých pohybech jevil přeostřený, až kostičkovaný (to je při vysokém rozlišení pochopitelně nesmysl). Zachytit tento dojem je mimořádně obtížné, jelikož se děje na úrovni pixelů. Postupný testováním jsem zjistil, že v režimu G-Sync je neustále zapnutý overdrive a to poměrně intenzivní – na úrovni nastavení Extreme – a nepodařilo si mi jej vypnout.

Planetside 2: rychlé přiblížení mapy - overdrive artefakty jsou patrné jako inverze bílých čar.
Planetside 2: rychlé přiblížení mapy - overdrive artefakty jsou patrné jako inverze bílých čar.
¨

Ostatní uživatelé si ale stěžovali na další problém, který se označuje inverzní artefakty. Tento jev je fenoménem řady rychlých TN (ale i IPS) panelů, především těch se 120 Hz a více. O co jde? Aby se obraz „nevypálil“ do matice bodů, výsledná barva se nastavuje střídavě kladným a záporným napětím. Tento princip je náchylný na chyby a pokud není perfektně implementovaný, může vytvářet ve specifických situacích nežádoucí artefakty (obraz obvykle získá zelený nádech).

Battlefield 4: Obraz bez pohybu.
Battlefield 4: Obraz bez pohybu.

Battlefield 4: Velmi rychlý pohyb.
Battlefield 4: Velmi rychlý pohyb.

Zmiňované problémy jsem pociťoval v některých rychlejších herních situacích, kdy obraz působil odlišně jako jeho nehybná podoba – přece jen, když vidíte zelené artefakty na mapě kde nic zeleného není, tak je někde chyba. Zda je možné tento problém opravit pomocí ovladačů nebo firmware nedokáži odhadnout (nové ovladače mají údajně některé známé chyby opravit). Stejně tak jako to, zda tento problém vzniká v modulu G-Sync nebo až v samotné elektronice monitoru.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning