LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě

LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě | Kapitola 2

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

21. 8. 2014 03:00 37

Seznam kapitol

1. Rychlý, plynulý a ostrý 2. Strastiplná cesta hráče aneb co je na ROG speciální? 3. Rozbalování a specifikace 4. Design, provedení a ergonomie 5. OSD se zaměřovačem 6. Obrazové vlastnosti
7. Technický vstup: Overdrive 8. Herní testy a dojmy z používání 9. Nedostatky panelu ROG 10. Patříte do cílové skupiny prvního ROG monitoru? 11. Konkurence žádná, ale co alternativy? 12. Shrnutí

Parametry herní novinky Asusu jsou nepochybně bezkonkurenční. Kombinace prémiového rozlišení 1440p, rychlého 144Hz panelu a technologie G-Sync dělají z ROG monitoru lákavou nabídku. Vše však sráží TN panel a vysoká cena. Máme co dočinění s ultimátním herním LCD, nebo je to jen slepá větev evoluce?

Reklama

Sám jsem začínal na CRT obrazovce, která byla z dnešního hlediska nevhodná prakticky na vše s jedinou vyjímkou – hraní her. Co je (nebo spíše bylo) na technologii CRT tak výhodného, že řada progamerů zarytě odmítala přejít na LCD po řadu let? Je to pomalá odezva LCD? Ano, je to jeden z hlavních faktorů. Nejde ale jen o odezvu přechodu pixelu z jedné barvy do jiné, jinými slovy o oblíbenou položku v popisu monitorů – G2G (grey-to-grey, latence) vypovídá o tom, nakolik je panel vhodný na hrají, jen velmi málo. Celková odezva by ve skutečnosti měla zahrnout další dva faktory: input lag a obnovovací frekvenci (která se dá snadno převést na odezvu). Právě tyto dvě hodnoty tvoří největší část celé odezvy – stačí si uvědomit, že při frekvenci 60 Hz můžete čekat na vykreslení snímku i 17 ms, a to jsme nezapočítali ani zpoždění způsobené zpracováním obrazu v elektronice LCD, které se u běžných monitorů pohybuje v desítkách ms.

Nenechte se odradit techničtějším začátkem. Máme před sebou novinky, které si zaslouží zhodnotit jejich výhody (i nevýhody) nejen na základě dojmů recenzenta, ale i z pohledu tecnologie jako takové. V úvodu jsme zmínili tři základní složky odezvy monitoru, které bychom měli pečlivě sledovat a rozhodnout na jejich základě, zda máme k dispozici opravdové herní dělo, nebo jen šikovně zamaskovaný kancelářský panel – však jsme takovéto „herní“ monitory dostávali řadu let během přechodu z CRT na LCD.

Ohlednutí do historie také neuškodí a pomůže nám pochopit důvody k nasazení novinek, které přináší Swift PG278Q. Nejhorší období pro hráče bylo v době nástupu FullHD panelů. Do té doby totiž byly k dispozici LCD s rozlišením okolo 1280×1024 bodů, které ačkoli používaly matice s pomalejším překreslováním bodů, tak často povolovaly obnovovací frekvence až 85 Hz a současně měly i malý input lag, protože používaly jednoduchou elektroniku. Nástup 60Hz FullHD přinesl další zrychlování samotných matic, ale za cenu náročnějšího zpracovaní signálu, což vedlo ke zvýšení input lagu.

Obnovovací frekvence byla také omezena na 60 Hz. Po nějaké době došlo k průlomu. Objevily se první aktivní 3D panely, schopné steroskopického zobrazení pomocí zatmívacích brýlí. Pro náročného hráče to byl první okamžik, kdy se LCD přiblížily vlastnostem CRT. Padlo omezení na 60 Hz a 120Hz nebo dokonce 144Hz panely se rychle staly mezi hráči oblíbenou komoditou. V tomto bodě se v podstatě zastavil vývoj.

LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě
i Zdroj: PCTuning.cz

Nyní však nastává nová éra herních monitorů. Rychlé 120Hz nebo 144Hz panely už nám nestačí. Díky technologii G-Sync získáváme na plynulosti. Asus vše posunul ještě dál, když udělal další krok kupředu a nasadil panel s rozlišením 2560×1440 (1440p). Pojďte se podívat, zda uspěje v našem nemilosrdném hodnocení.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama