Lekce z dějin konzolí: ty nejúspěšnější  i nejšílenější
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Lekce z dějin konzolí: ty nejúspěšnější i nejšílenější

Lekce z dějin konzolí: ty nejúspěšnější i nejšílenější | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 1. 2014 03:00 13

Seznam kapitol

1. Ta úplně nejúspěšnější: Sony PlayStation 2 2. Ta nejdivnější: Nintendo Virtual Boy 3. Ta nejpošahanější: Coleco Adam 4. Šílený nápad: Sega Teradrive a Amstrad Mega PC
5. Hříšné noci: jak se konzole spustily s domácím kinem 6. Ta nejpřeprocesorovanější: Sega Saturn 7. Nejde o hardware, jde především o hry

Konzole vypadají pro „ajťáky“ jako pěkně nezajímavý hardware - nedá se v nich moc šťourat ani provádět zásadní upgrade. Opak je pravdou, jejich vývoj byl bohatý a bouřlivý. Najdeme mezi nimi křížence s videem VHS nebo PC, konzoli, která se neobejde bez tiskárny a vůbec kusy tak setsakrálně divné, až člověk nevěří, že je někdo pustil na trh.

Reklama

Myšlenka zkřížit konzoli a PC je opravdu jak z hlavy doktora Frankensteina: Vezmete PC a zamontujete do něj konzoli. Nemluvím tím o relativně soudné myšlence, že budete starší konzoli emulovat: Vy prostě do PC natvrdo zabudujete celou desku konzole se všemi jejími čipy včetně systému ochrany proti kopírování, nějak ji napojíte na slot pro herní cartridge a vyvedete video a audio signál, který smícháte s výstupem grafiky a audia z PC. Je to řešení jak z laboratoří I. P. Pavlova, kterému se podařilo přišít jednu psí hlavu na jiného psa. Člověk by čekal, že se spuštění takového stroje muselo odehrát za bouřlivé noci plné blesků, ale věřte mi: Opravdu se to stalo! (Jak s tím psem, tak s těmi konzolemi.)

Sega Teradrive vznikla v roce 1991 jako kombinace Segy Megadrive a PC třídy 286. Tento zajímavý stroj, který dovoloval souběžný (!) běh PC části i konzolové části, jejíž videovýstup se mixoval pod videosignál z PC, vyrobila pro Segu firma IBM. Přes poměrně slabý hardware systém dovoloval i interakci mezi oběma částmi a tedy i vývoj her. Tento systém se prodával pouze v Japonsku a je vzhledem ke své raritě sběratelsky velmi cenný.

Dalším hybridem mezi konzolí a PC je Amstrad MegaPC, kterým se na stránkách PC Tuningu opakovaně chlubím, protože je prostě úžasný. Tuto raritu vyráběla v roce 1993 firma Amstrad, jde opět o kombinaci Megadrive, ale s podstatně silnějším strojem třídy 386SX. Výhodou bylo to, že Amstrad byl lépe provedený a větší, nevýhodou naopak to, že není možné nabootovat oba režimy najednou. Posouvací dekl na čele stroje určuje, zda systém nabootujete do konzole a nebo do PC, přičemž obě půlky této hydry mají i vlastní ovladače. Vzácný a krásně zachovalý Amstrad MegaPC teď zrovna vystavujeme v Alza Muzeu, takže jestli ho chcete vidět, tak se na něj rozhodně zajděte mrknout. Takhle kompletní a zachovalý systém v republice nikdo jiný nemá!

Přestože jsem sběratelsky z těchto podivností „na větvi“, neměly tyto stroje šanci na úspěch. Bylo levnější koupit si samostatně konzoli a počítač a navíc oba stroje patřily mezi spíše nevýkonné. V roce 1993 bylo také už jasné, že hry pro PC míří někam úplně jinam než ty konzolové a byly s každým rokem lepší a lepší. I když rýpavé naturely mohou tvrdit jak o původním Xboxu, tak i o nových PS4 a Xbox One, že to v podstatě jsou PC, dokud neuvidím, jak bootují do Windows, tak tomu neuvěřím. Jak Sega Teradrive, tak Amstrad Mega PC totiž do Windows nabootují, i když to jsou jen Windows 3.1 :-)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama