Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita?
Hardware Článek Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita?

Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 4. 2022 16:00 20

Seznam kapitol

1. Bav se a vytop si 2. Těžká váha 3. Ohřívač na ruce 4. Držet se při zemi? 5. Vysoký výkon za vysokou cenu

Nové grafiky míří se svou špičkovou spotřebou do míst, kde jsme zatím viděli celé počítače. Naproti tomu Apple vsadil na nejlepší poměr výkon na watt – je tohle cesta vpřed?

Reklama
Reklama

Ponechme stranou loupežení energie, které se stoupajícími cenami stane nepochybně podstatně běžnější. Zvyšování energetických nároků moderních GPU přináší problémy ve všech směrech. Gamers Nexus nedávno uveřejnil video s rozebráním Geforce 3090 Ti, která ve špičce může dosáhnout až 104 °C a její příkon může přesáhnout 500 wattů. To je skutečně nemálo tepla, které je třeba odvést od GPU, pamětí a napájecí kaskády, plus samotné PCB to musí teplotně i proudově zvládnout. Gigant má speciální napájecí kabel, zabírá tři a půl slotu, má obrovský chladič se třemi ventilátory, a dokonce zvláštní kotvičku, kterou se karta má zřejmě přikurtovat ke koši na disky, aby se pod svou vlastní vahou nekroutila.

V tomhle okamžiku vidíme, jak úžasně nepraktická se stává současná konstrukce počítačů. Herní desky mají už dnes zesílené sloty pro grafické karty, aby unesly jejich hmotnost, ale i tak se taková konstrukce stává poněkud šílená. Celé uspořádání klasické ATX skříně „na stojáka“ se tak nějak příčí gravitaci – ať už u velkých vzduchových chladičů procesoru, tak hlavně u těchto obřích karet, které doslova páčí svou vahou jak slot, tak se i samy kroutí. V tomto okamžiku vypadá rozumně vrátit se zpět ke klasickým skříním „na ležáka“, ve kterých karta alespoň tlačí proti slotu a nekroutí se. Současné uspořádání je velmi silným argumentem proč opustit u výkonných karet vzduch a použít kapalinové chlazení, které je jak efektivnější, tak i lehčí.

Obří dimenze karet představují jeden problém, samostatným problémem je jejich spotřeba, pro kterou současný standard zdrojů prostě nebyl navržen. Intel navrhl nový standard ATX 3.0 specificky s ohledem na nové karty, které místo osmipinových PCIe napáječů přináší šestnáctipinové, kde dvanáct pinů je určené pro vedení napětí a další čtyři piny jsou určené pro komunikaci mezi GPU a zdrojem. Tato komunikace by měla zajistit vyšší efektivitu v okamžiku, kdy GPU nepotřebuje velké odběry a zároveň by měla zabránit brownoutům ve chvíli, kdy by zdroj nebyl schopen dodávat dostatečné proudy a měla dovolit běh výkonných karet v poněkud zabržděném režimu. Dalším požadavkem na novou specifikaci je schopnost zvládat krátkodobé spiky v proudových odběrech, které by jinak způsobily problémy.

Toto jsou všechno problémy, které musíte řešit, pokud se rozhodnete použít nejvýkonnější GPU – plus cena za špičkové komponenty. Výkonné komponenty stojí spoustu peněz, vyžadují další výkonné komponenty, kvalitní chlazení a celé se to v zátěži odmění zvýšenou spotřebou proudu. Dnes se zdá skoro až neuvěřitelné, že byly doby, kdy váš počítač potřeboval 10 W (Amiga 500 až 25 W) – a tak váš největší problém byla obrazovka CRT. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning