Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita?
Hardware Článek Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita?

Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 4. 2022 16:00 20

Seznam kapitol

1. Bav se a vytop si 2. Těžká váha 3. Ohřívač na ruce 4. Držet se při zemi? 5. Vysoký výkon za vysokou cenu

Nové grafiky míří se svou špičkovou spotřebou do míst, kde jsme zatím viděli celé počítače. Naproti tomu Apple vsadil na nejlepší poměr výkon na watt – je tohle cesta vpřed?

Reklama
Reklama

Dnes musíte napájení a chlazení řešit, ať už chcete, anebo nechcete. Relativně nejmenší problém je to u mobilních verzí, které mají menší spotřebu, ale také výkon. Laptopové verze GPU mají spotřebu někde mezi třetinou až polovinou desktopových ekvivalentů s tím, že můžeme očekávat circa 15–35% výkonové penále. Tam se objevuje základní problém: Zatímco většinu nárůstu přináší lepší architektura GPU, navyšování kmitočtu přinese výrazně vyšší spotřebu a teploty, ale ne až tak velký nárůst výkonu.

Tento problém se týká nejen laptopových verzí stolních GPU, ale nepřekvapivě i SoC pro mobilní telefony. Dnes jsou špičkové procesory pro smartphony tak výkonné, že limitujícím faktorem na nich kupodivu začíná být právě teplota a spotřeba. Je to faktor tak výrazný, že vedl k několika skandálům: Zpomalování SoC u starších telefonů Apple a „optimalizaci pro benchmarky“ u telefonů Samsung. 

Jde o různé fígly s odlišným cílem, ale podobnou mechanikou. Apple si zpomalováním SoC u starších systémů pojišťovalo to, aby nedošlo u starší baterie k jejímu přetížení a brownoutu. Brownouty, které vedly k resetu zařízení, nebyly u prvních generací iPhonů nijak neobvyklé, problém byl v tom, že tuhle softwarovou korekci Apple svým uživatelům tajil.

U Samsungu šlo o jiný problém – o GOS (Game Optimising Service), který omezoval výkon SoC tak, aby nedošlo k termálnímu throttlingu a zároveň k nadměrnému zatížení baterie. To, samo o sobě, by bylo asi pozitivní, protože zvýšený odběr a generované teplo opravdu nesvědčí životnosti baterie, ale Samsung se rozhodl specificky detekovat benchmarky a ty nechat jet bez omezení, což značně zkreslovalo rozdíl mezi benchmarky a výkonem ve skutečných hrách. 

Proto se dnes setkáváme se speciálními „herními telefony“, což jsou telefony s podstatně větší baterkou a také podstatně pokročilejším chlazením, kde můžeme narazit jak na teplovodné trubice (heatpipes), tak například na aktivní chlazení vzduchem. Zkrátka se ukazuje, že mobilní SoC lze dostat do pásma spotřeb, teplot a výkonů, které vyžadují už téměř laptopové chlazení, což nelze udržet v ruce a není to rozumné umístit hned vedle baterie. I tady přicházejí problémy s teplem, takže když se otevře například BlackShark 3, najdeme v něm docela solidní chladicí systém s heatpipe umístěnými tak, aby ideálně nevedl teplo přímo do baterií.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning