Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita?
Hardware Článek Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita?

Moderní dilema u počítačů: Maximální výkon, nebo dobrá efektivita?

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 4. 2022 16:00 20

Seznam kapitol

1. Bav se a vytop si 2. Těžká váha 3. Ohřívač na ruce 4. Držet se při zemi? 5. Vysoký výkon za vysokou cenu

Nové grafiky míří se svou špičkovou spotřebou do míst, kde jsme zatím viděli celé počítače. Naproti tomu Apple vsadil na nejlepší poměr výkon na watt – je tohle cesta vpřed?

Reklama
Reklama

Nedávno se řešila kauza o tom, že se Apple chlubil grafickým výkonem svého čipu M1 Ultra, který měl být lepší než u GTX 3090. Tahle informace není úplně přesná: Apple se nechlubil tím, že by měl v absolutních číslech vyšší výkon, ale že má lepší výkon na watt, konkrétně 3× lepší výkon na watt. 

To samo o sobě není divné, Apple už několikrát měnil technologii kvůli tomu, že ta současná narazila na problém se spotřebou a s teplotou. V roce 1994 přišel Power Macintosh, první Macintosh s RISC procesorem PowerPC 601, který měl eliminovat problémy s architekturou CISC do té doby používaných procesorů Motorola. Ty byly tak horké, že se například akcelerátorové karty s procesorem Motorola 68030 pro Amigu 500 používaly s otevřeným rozšiřovacím slotem.

Nešlo o unikátní problém, v 90. letech teploty procesorů rostly tak, že nejprve získaly pasivní chladiče a potom aktivní chlazení. Dnes to vypadá téměř neuvěřitelně, ale první PC neměla naprosto žádné chladiče – a fungovala poměrně úsporně, takže se i první přenosné stroje stavěly ze stolních komponent. Osmibitové procesory měly tepelný výkon pod watt, ještě 80286 měl necelých 3,5 wattu a chlazení zkrátka nepotřeboval.

S tím, jak rostla komplexita procesorů a zároveň i jejich kmitočty, rostla i spotřeba. Se zmenšováním procesu a snižováním napětí se ale u základních procesorů daří držet jejich spotřebu mezi 50 a 100 watty, což se dá rozumně uchladit vzduchem. Problém je ale v tom, že u GPU roste spotřeba docela strašidelně – a když posčítáme všechny komponenty, nejeví se zdroje 700 W plus nijak předimenzované. 

Nedávno se objevily informace o tom, že Nvidia připravuje referenční PCB pro 600 wattů, což spotřebu samotné grafiky posunuje tam, kde jsme nedávno měli ještě celé sestavy. Upřímně řečeno – už 120 wattů, které má moje 1060, mi nepřijde úplně málo. Pokud hrajete delší dobu, renderujete anebo těžíte, dokáže vám jedna taková grafika temperovat místnost – a ztrátový výkon 500 wattů a víc už funguje jako svého druhu přímotop.

To je velmi nemilá věc v mnoha směrech: Za prvé – ceny energií rostou a nepochybně stále porostou, za druhé, pokud máte ztrátového výkonu moc, musíte teplo odvádět někam pryč. Zatímco v zimě může být takové teplo bonus, protože topit musíte tak jako tak, v létě to už problém je – a řada lidí už řešila problémy spojené s tím, jak takovou těžební farmu uchladit. Ostatně – už v minulosti se stalo, že policisté, zaměřující se na hledání pěstíren marihuany, nalezli místo toho kryptotěžírnu. V některých případech se dokonce těžilo na kradené elektřině, Španělé takto nedávno nalezli nelegální datacentrum, které spotřebovalo elektřinu za 2000 eur měsíčně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Pctuning