Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Morphological AA — alternativní vyhlazování

Morphological AA — alternativní vyhlazování | Kapitola 4

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

13. 2. 2011 21:03 20

Seznam kapitol

1. Aliasing — jak vzniká 2. Další typy vad, Antialiasing 3. MLAA — post processing efekt 4. MLAA — kompatibilní hardware a vynucení 5. Testovací sestava, metodika 6. Bad Company 2, Borderlands
7. F1 2010, Far Cry 2 8. GTA: EFLC, Just Cause 2 9. Mafia 2, Serious Sam HD 10. Splinter Cell: Conviction, Two Worlds II 11. W40K: DoW II, WIC 12. Závěr

Společně s vydáním Radeonů HD 6000 spustilo AMD novou metodu vyhlazování nazvanou "morfologický antialiasing". Jde o unikátní řešení, které hráči umožňuje zapnout vyhlazování i tam, kde to s běžnými metodami není možné, jako například GTA IV. Jak to všechno funguje, v čem se MLAA liší od běžného AA, jaké jsou jeho nároky na výkon?

Reklama
Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz

Morfologické vyhlazování není univerzální technologií fungující globálně na všech grafických kartách, ale jde o technologii, kterou uvedlo AMD společně s Radeony řady HD 6000. Je tedy logické, že MLAA funguje jen na kartách AMD Radeon. Jeho funkčnost však není omezena jen na řadu HD 6000, rozběhat ho je možné i na ATI Radeonech HD 5000. Starší generace grafických karet bohužel podporované nejsou, nutná je hardwarová podpora rozhraní DirectX 11 (MLAA funguje jako GPGPU funkce).

Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud jej chcete zapnout, je nutné to dělat skrz ovladače, v žádné hře příslušnou položku pochopitelně nenajdete. Morfologické vyhlazování plnohodnotně podporují ovladače Catalyst od verze 10.11 a položku s MLAA najdete na témž místě jako klasické nastavení vyhlazování. MLAA je na úrovni běžného AA nezávislé a pokud položku Morphological filtering zapnete, je stále možné nechat nastavení běžného vyhlazování vypnuto a kontrolovat jej v nastavení daných her.

Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak tedy vyplývá ze všeho již řečeného, klasický antialiasing a morfologické vyhlazování jsou dvě různé na sobě nezávislé technologie. Je tedy možné je nezávisle na sobě zapínat / vypínat, případně provozovat obě dohromady a tím teoreticky získat maximální úroveň vyhlazování.

Morphological AA — alternativní vyhlazování
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud už jste s MLAA experimentovali a případně se s výsledky chtěli podělit na internetu, pravděpodobně jste zjistili, že efekt vyhlazení není možné zachytit přes program FRAPS, který screeny snímá ještě před aplikací filtru. Teoreticky je možné MLAA screenshoty snímat přes PrintScreen, je to však pracné. AMD proto uvolnilo speciální utilitu, kterou lze z klasických screenů udělat upravené. Stáhnout si ji můžete z našeho webu a její užití je poměrně snadné. Spustit se musí z příkazové řádky (do té se dostanete spuštěním aplikace cmd). Poté jděte do složky, kde je soubor mlaa.exe uložen a konverzi screenů spustíte jednoduše pomocí příkazu mlaa.exe -in c:\mlaa\puvodni -out c:\mlaa\upravene, kde cesta za parametrem -in udává složku s původními screeny a cesta za -out složku, kam se mají upravené screeny uložit. Pro správný běh aplikace je ale nutné, abyste v počítači měli grafickou kartu Radeon řady HD 5000 / 6000 s nainstalovanými ovladači s podporou MLAA.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama