Nejlepší střílečky všech dob – 1. díl (období 1991–2001)
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Nejlepší střílečky všech dob – 1. díl (období 1991–2001)

Nejlepší střílečky všech dob – 1. díl (období 1991–2001) | Kapitola 11

Lucie Jiříková

Lucie Jiříková

19. 2. 2015 07:00 53

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Duke Nukem, Wolfenstein 3. Doom (+Heretic, Hexen), Star Wars 4. Strife, Quake 5. Blood, Grand Theft Auto 6. Turok, Unreal
7. Tom Clancy´s Rainbow Six, Half-Life 8. Aliens Versus Predator, Counter-Strike 9. Hidden & Dangerous, Medal of Honor 10. No One Lives Forever, Serious Sam 11. Operation Flashpoint a další...

Dnes si připomeneme ty nejlepší střílečky pro PC Pamětníci si určitě rádi zavzpomínají na hry svého mládí a mladší ročníky si mohou udělat lepší představu o tom, jak se hrávalo v časech, kdy k uzdravení nestačilo přikrčit se na pár sekund za rohem, zato se však dalo sprintovat s arzenálem, na který by bylo třeba menší dodávky.

Reklama

Operation Flashpoint

  • hry v sérii: Operation Flashpoint: Cold War Crisis (datadisk Resistance), Operation Flashpoint: Dragon Rising, Operation Flashpoint: Red River
  • datum vydání prvního dílu: 22. června 2001
  • nejpovedenější hra v sérii: Operation Flashpoint: Resistance

Nejlepší střílečky všech dob – 1. díl (období 1991–2001)
i Zdroj: PCTuning.cz

Operation Flashpoint a především její úspěch ovlivnil celou následující produkci Bohemia Interactive Software (vůbec první hrou BIS byla dětská plošinovka AKIMBO). Operation Flashpoint se odehrávala ve fiktivním konfliktu Studené války zasazeném na smyšlený ostrov. Zde proti sobě povstaly dvě velmoci – USA a SSSR. Hráč plnil mise na přeskáčku v těle čtyř různých hrdinů, příslušníků NATO (pěšák David Armstrong, tankista Robert Hammer, pilot Sam Nicholse a příslušník speciální jednotky James Gastovski). Díky tomu byla náplň hry velmi různorodá. A když jste se začali nudit, byl tu připravený editor misí a z toho plynoucí fanouškovské výtvory.

Operation Flashpoint byla duchovním předchůdcem hry ArmA. Nikoho proto nepřekvapí, že se jednalo o hardcore simulátor s věrným vojenským vybavením.

Na závěr si ještě telegraficky připomeneme další hry, které se z nějakého důvodu do užšího výběru nedostaly.

Descent (1994, wiki: Descent, Descent II, Descent 3)

Třídílná sága už ze žánru klasických stříleček vybočuje. K obvyklému pobíhání a poskakování přidává možnost hrát i vzhůru nohama – hrajete totiž za malou raketku poletující po vesmírných základnách plných robotů. Pokud máte v klasických střílečkách problémy s orientací, Descent raději ani nezkoušejte. K ovládání se totiž přidává další osa rotace a ve stavu bez tíže ztratíte i tu poslední jistotu – kde je nahoře a kde dole. Na druhou stranu je to mimořádně zábavné a hře to dává další rozměr (doslova).

I grafika je na svou dobu mimořádně zdařilá, při pohledu na video by vás asi nenapadlo, že Descent pochází z časů, kdy výrobci grafik začínali o herních 3D akcelerátorech teprve uvažovat.

Rise of the Triad: Dark War (1995, wiki)

Rise of the Triad je jakýmsi mixem střílečky a prvků typicky využívaných ve 2D plošinovkách. A je vlastně i duševním předchůdcem Duke Nukem 3D (obě hry má na svědomí Apogee/3D Realms). I ROTT se dočkalo remaku v roce 2013 (metacritic [6,8]).

Terminator: Future Shock (1995, wiki)

Do historie se zapsala jako jedna z prvních her s plně texturovaným 3D prostředím i nepřáteli a také jako jedna z prvních her, díky kterým se prosadil moderní způsob míření pomocí myši.

Tomb Raider (1996, wiki)

Tomb Raider mezi typické střílečky nezapadá, nicméně právě popularita tohoto titulu a hlavně způsob, jakým se v něm zachází se střelnými zbraněmi, mají nemalou zásluhu na tom, že začal prosazovat celý nový žánr – střílečky z pohledu třetí osoby.

Outlaws (1997, wiki)

Jedna z mála stříleček z prostředí divokého západu a snad první hra, ve které se objevil sniper zoom.

Shadow Warrior (1997, wiki)

Shadow Warrior byl pro Duke Nukem 3D tím, čím byl Hexen a Heretic pro Doom. Nechyběla ani podobná dávka nadsázky, brutality a vulgarity. Vylepšený engine nahrazoval některé předměty tvořené sprity trojrozměrnými objekty z voxelů.

Nedávno jsme se dočkali moderního přepracování se stejným názvem a solidním hodnocením (wiki, metacritic [8,1])

Soldier of Fortune (2000, wiki)

Tento titul proslul především propracovaným a brutálním modelem zranění nepřátel (počty ustřelených hlav, nohou a rukou se daly počítat na tisíce a nechyběla ani možnost dalšího zohavování mrtvol).


Představila jsem vám první polovinu legendárních stříleček. Stejný počet her na vás čeká v druhém díle tohoto článku, který bude co nevidět následovat. Napadají vás nějaké další staré střílečky, které v článku nejsou zmíněné, ale považujete je v tomto žánru za přelomové? Dejte nám vědět v diskuzi!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama