nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?

nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok? | Kapitola 3

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

2. 6. 2014 03:00 17

Seznam kapitol

1. Opakování je matka moudrosti 2. Adaptive V-Sync nebo FPS Lock? 3. G-Sync 4. G-Sync hardware a cílové panely
5. FreeSync – z nouze ctnost od AMD? 6. Stinné stránky G-Sync a FreeSync 7. G-Sync ve 3D, SLI nebo na více monitorech 8. G-Sync: Ano nebo ne?

Mezi lidmi, kteří se zajímají o hardware, snad není nikdo, kdo by neslyšel o G-Sync. Podle nVidie je revolucí v oblasti monitorů a zobrazování. Navážeme na článek o synchronizaci GPU a monitoru rozebereme G-Sync včetně vlastností této novinky. Je to opravdová revoluce, nebo jen efektivní marketingový tah? A jak reaguje AMD?

Reklama

Doposud jsme rozebírali technologie, které jsou s námi pěknou řádku let, řada dokonce z minulého století. Naopak nyní se dostáváme na pomyslnou hranici s budoucností, kde se nachází i novinka od nVidie nazvaná

G-Sync

. Údajně naprosto nevídaná inovace v této oblasti od dob CRT. Jak si vede tato technologie v neutrálním světle?

nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejdříve se podívejme na teorii, která stojí za G-Sync. Jde o poměrně triviální techniku (alespoň z principu), což samozřejmě je jedině dobře. Doposud všechny systémy synchronizovaly GPU podle obnovování displeje. G-Sync tuto architekturu boří a zavádí nové principy. Přirozený způsob zobrazení informací na monitor dostal zelenou. Snímky se na monitor vykreslí prostě tehdy, až jsou vyrenderované na GPU.

G-Sync modul.
i Zdroj: PCTuning.cz
G-Sync modul.

Nic není tak jednoduchého, jak se na první pohled zdá. Grafická karta může generovat na celé škále fps od desetinných hodnot až po astronomická čísla. To pochopitelně nemůžeme nutit monitor zobrazovat, proto jsou zde stanoveny

dvě meze

. Horní hranice je rovna maximální obnovovací frekvenci monitoru, při překročení se G-Sync začne chovat velmi podobně jako V-Sync. Prostě se snímek vygeneruje a čeká se na další obnovení obrazu, při kterém je odeslán. Pak se teprve začne generovat další.

Naopak spodní hranice není závislá na typu panelu a jeho obnovovací frekvenci, ale je stanovena fixně na 30 Hz. Tato hodnota je bezpečná rychlost, při které nedochází k degradaci obrazu „zastaráním“.

nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?
i Zdroj: PCTuning.cz

Co se nachází mezi 30 Hz a obnovovací frekvencí (60 Hz, 120Hz, nebo 144 Hz podle panelu) je oblast, kde

G-Sync dominuje

. Obraz je plynulý, fps jsou vždy taková, jaká dokáže GPU dodat, monitor neustále škáluje svoji frekvenci podle produkce grafické karty. Plynulost je stoprocentní, pokud je i vstup plynulý (hry, video). A jak to tedy funguje? Monitor má mezi jednotlivými obnovovacími cykly interval označovaný jako

VBLANK

. Je to další artefakt z doby CRT, který nyní slouží jako pauza mezi vykreslováním. Pokud chceme snížit frekvenci monitoru, prostě prodloužíme dobu trvání VBLANK. Jak jednoduché!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama