nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?

nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok? | Kapitola 7

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

2. 6. 2014 03:00 17

Seznam kapitol

1. Opakování je matka moudrosti 2. Adaptive V-Sync nebo FPS Lock? 3. G-Sync 4. G-Sync hardware a cílové panely
5. FreeSync – z nouze ctnost od AMD? 6. Stinné stránky G-Sync a FreeSync 7. G-Sync ve 3D, SLI nebo na více monitorech 8. G-Sync: Ano nebo ne?

Mezi lidmi, kteří se zajímají o hardware, snad není nikdo, kdo by neslyšel o G-Sync. Podle nVidie je revolucí v oblasti monitorů a zobrazování. Navážeme na článek o synchronizaci GPU a monitoru rozebereme G-Sync včetně vlastností této novinky. Je to opravdová revoluce, nebo jen efektivní marketingový tah? A jak reaguje AMD?

Reklama

Lightboost (ULMB) a 3D Vision

Pokud uvážíme princip aktivního 3D Vision, tak je patrný další zádrhel, který znemožňuje nasazení G-Syncu v oblasti 3D. Zde bude stále potřeba klasické fixní frekvence a zapnutý V-Sync. Stejný principiální problém je i u technologie Lightboost – nyní se bavíme o jejím 2D hacku, který zvyšuje ostrost pohybu objektů v obraze (představili jsme vám jej v loňském roce).

Proč Lightboost nejde použít? Protože ten právě využívá interval VBLANK pro vypnutí podsvícení a snížení přechodových jevů v obraze. Pokud by se tento interval měnil, tak by displej při nízkých frekvencích začal

blikat

. Aby náročný uživatel nepřišel zkrátka, tak na G-Sync kartě i monitoru budou přítomny celkem

tři režimy

. První z nich je věnovaný čistě technologii variabilní frekvence, druhý je pro 3D Vision a třetí pro „něco“ ve stylu Lightboost (nejspíše bude označováno jako

ULMB -

Ultra Low Motion Blur

), ale s lepší podporou. Zatím tedy nebude možné kombinovat tyto varianty dohromady.

nVidia SLI

Majitelé a zastánci brutálních vícečipových a vícekartových řešení mohou být v klidu. G-Sync

bude spolupracovat

se zapojením SLI, ať už se jedná o duální grafickou kartu nebo několik samostatných karet. I když jsou tato řešení známa problémy s micro stutteringem, který se koneckonců koná i při vertikální synchronizaci a dalších pokusech o napravení zastaralé technologie, tak G-Sync zajistí alespoň korektní zobrazování ve správné momenty. Pochopitelně nevyřeší problémy samotných sestav s multi-GPU. Aby G-Sync fungoval, je zapotřebí používat techniku

AFR

pro výpočet snímků, jiné techniky nejsou zatím kompatibilní.

SLI výkon se někomu může hodit, obzvlášť pokud je připojený 4K panel. Stroj nafocen při návštěvě v nVidii.
i Zdroj: PCTuning.cz
SLI výkon se někomu může hodit, obzvlášť pokud je připojený 4K panel. Stroj nafocen při návštěvě v nVidii.

Princip funkce G-Sync na více kartách není složitý. Karta, která je připojena k monitoru, převezme roli

organizátora

vykreslování výsledků a její GPU se postará o řízení modulu, který bude zabudován v monitoru.

G-Sync pro video

Variabilní obnovovací frekvence je velkou věcí i pro přehrávání videa. To totiž obvykle není sladěné s monitorem, takže jeho plynulost nemusí být nijak úžasná. Existují softwarové kličky jako je například konverze

3:2 pulldown

, ale ani ta nezachrání vše. Nestandardní frekvence prostě nebudou tak plynulé, jako na záznamovém zařízení. G-Sync toto může nepřímo řešit. Sice na něm není možné dosáhnout 24 Hz kvůli persistentním vlastnostem LCD, ale je možné pracovat na násobcích frekvence videa, kdy

efekt plynulosti

videa je docílen zcela stejně jako při nominální frekvenci – například při 48, 72, 120 Hz…

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama