nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok? | Kapitola 7
Seznam kapitol
Mezi lidmi, kteří se zajímají o hardware, snad není nikdo, kdo by neslyšel o G-Sync. Podle nVidie je revolucí v oblasti monitorů a zobrazování. Navážeme na článek o synchronizaci GPU a monitoru rozebereme G-Sync včetně vlastností této novinky. Je to opravdová revoluce, nebo jen efektivní marketingový tah? A jak reaguje AMD?
Lightboost (ULMB) a 3D Vision
Pokud uvážíme princip aktivního 3D Vision, tak je patrný další zádrhel, který znemožňuje nasazení G-Syncu v oblasti 3D. Zde bude stále potřeba klasické fixní frekvence a zapnutý V-Sync. Stejný principiální problém je i u technologie Lightboost – nyní se bavíme o jejím 2D hacku, který zvyšuje ostrost pohybu objektů v obraze (představili jsme vám jej v loňském roce).
Proč Lightboost nejde použít? Protože ten právě využívá interval VBLANK pro vypnutí podsvícení a snížení přechodových jevů v obraze. Pokud by se tento interval měnil, tak by displej při nízkých frekvencích začal
blikat
. Aby náročný uživatel nepřišel zkrátka, tak na G-Sync kartě i monitoru budou přítomny celkemtři režimy
. První z nich je věnovaný čistě technologii variabilní frekvence, druhý je pro 3D Vision a třetí pro „něco“ ve stylu Lightboost (nejspíše bude označováno jakoULMB -
Ultra Low Motion Blur
), ale s lepší podporou. Zatím tedy nebude možné kombinovat tyto varianty dohromady.
nVidia SLI
Majitelé a zastánci brutálních vícečipových a vícekartových řešení mohou být v klidu. G-Sync
bude spolupracovat
se zapojením SLI, ať už se jedná o duální grafickou kartu nebo několik samostatných karet. I když jsou tato řešení známa problémy s micro stutteringem, který se koneckonců koná i při vertikální synchronizaci a dalších pokusech o napravení zastaralé technologie, tak G-Sync zajistí alespoň korektní zobrazování ve správné momenty. Pochopitelně nevyřeší problémy samotných sestav s multi-GPU. Aby G-Sync fungoval, je zapotřebí používat technikuAFR
pro výpočet snímků, jiné techniky nejsou zatím kompatibilní.
Princip funkce G-Sync na více kartách není složitý. Karta, která je připojena k monitoru, převezme roli
organizátora
vykreslování výsledků a její GPU se postará o řízení modulu, který bude zabudován v monitoru.
G-Sync pro video
Variabilní obnovovací frekvence je velkou věcí i pro přehrávání videa. To totiž obvykle není sladěné s monitorem, takže jeho plynulost nemusí být nijak úžasná. Existují softwarové kličky jako je například konverze
3:2 pulldown
, ale ani ta nezachrání vše. Nestandardní frekvence prostě nebudou tak plynulé, jako na záznamovém zařízení. G-Sync toto může nepřímo řešit. Sice na něm není možné dosáhnout 24 Hz kvůli persistentním vlastnostem LCD, ale je možné pracovat na násobcích frekvence videa, kdyefekt plynulosti
videa je docílen zcela stejně jako při nominální frekvenci – například při 48, 72, 120 Hz…