Nvidia RTX Studio, RTX 3080 Ti a výkon v aplikacích
i Zdroj: PCTuning.cz
Článek Nvidia RTX Studio, RTX 3080 Ti a výkon v aplikacích

Nvidia RTX Studio, RTX 3080 Ti a výkon v aplikacích | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

20. 7. 2021 15:50 6

Seznam kapitol

1. Studio pro práci 2. RTX 3080 Ti: Když 12 GB stačí 3. S čím vám pomůže grafika, testovací sestava 4. Vray 5 benchmark 5. Octane Benchmark
6. Blender 2.93 – rendering 7. Blender 2.93 – motion blur 8. Luxmark 9. Da Vinci Resolve 17 10. Závěrečné shrnutí

Povíme si, jak se liší ovladače Nvidia Studio od větve herních „Game Ready“, proč byste je měli, anebo naopak neměli instalovat, a podíváme se na výkon RTX 3080 Ti v aplikačních testech.

Reklama

I dříve uvedená RTX 3080 přinesla tvůrcům obsahu výrazný nárůst výkonu proti minulé generaci, v jednom ohledu ale byla zklamáním – dostala jen 10 GB paměti, tedy o 1 GB méně, než měla předchozí RTX 2080 Ti a dokonce ještě i o generaci starší GTX 1080 Ti. Zdánlivě to není velký problém, ale pokud někdo připravoval rendering pro 11GB RTX 2080 Ti nebo 11GB GTX 1080 Ti a využíval jejich paměť nadoraz, na RTX 3080 už render bez úprav nemusí projít.

Nvidia RTX Studio, RTX 3080 Ti a výkon v aplikacích
i Zdroj: PCTuning.cz

Až s uvedením 12GB RTX 3080 Ti nemusejí tvůrci trpět pocitem, že si co do kapacity pamětí oproti modelům minulé generace pohorší – proti RTX 3080 nabízí RTX 3080 Ti o 2 GB paměti víc a proti GTX 1080 Ti a RTX 2080 Ti získají aspoň to giga paměti navíc.

Není to dramatický rozdíl, ale pokud by se chtěli posunout dál, mohou ještě sáhnout po dražší GeForce RTX 3090, která už je určená primárně pro tvůrce a nabídne až 24 GB paměti. Příplatek je proti čistě herním grafikám dost výrazný, její cena je ale pořád mnohem snesitelnější než u obdobně vybavených profesionálních grafických karet Nvidie.

A další možností jsou konkurenční Radeony RX 6800 a RX 6800 XT, které nabízejí v obdobném segmentu ještě o 4 GB paměti víc než RTX 3080 Ti, ale u nich si majitelé musejí hlídat podporu v jednotlivých aplikacích – smůlu budou mít u aplikací, plug-inů a filtrů, které využívají výhradně proprietární platformu Nvidie CUDA pro výpočty GPGPU a nemají svou obdobu postavenou na otevřené platformě OpenCL.

Kapacita paměti tedy nebude důvodem, proč by chtěl majitel RTX 2080 Ti upgradovat na RTX 3080 Ti. Vyšší výkon už ano. GeForce s architekturou Ampere přišly s přepracovanými a výrazně posílenými výpočetními jednotkami pro ray tracing a pro výpočty pro strojové učení. Při výpočtech ray tracingu nabízejí až dvojnásobný výkon proti minulé generaci a až pětinásobek proti starším GeForce GTX 1080 Ti.

Důležité změny, které přinesla architektura Ampere, jsme probírali loni v září při jejím uvedení. Pro rendering s využitím ray tracingu je důležité, že klíčové výpočetní jednotky na čipu, tedy shader cores, RT cores i Tensor Cores mají zhruba dvojnásobný výkon proti Turingu. U karet řady RTX 20 s Turing využívala Nvidia u RTX 2080 Ti grafický čip s výkonem 14 TFLOPS u shaderů, 43 TFLOPS u ray tracingu a 114 TFLOPs u tensor cores.

Nvidia RTX Studio, RTX 3080 Ti a výkon v aplikacích
i Zdroj: PCTuning.cz

U Ampere přichází se dvěma výpočty na takt u shaderů oproti jednomu u Turingu. U RTX 3080 Ti celkově nabízí stream procesory až 34,7 TFLOPS, dále až 67 RT-TFLOPS a tedy dvojnásobný nárůst výkonu při výpočtech ray tracingu a přichází i s rozšířením a úpravou tensor cores, díky níž je možné zpracovávat řídké neuronové síťe s až 273 Tensor-TFLOPS, více než dvojnásobkem rychlosti u Turingu.

Nvidia RTX Studio, RTX 3080 Ti a výkon v aplikacích
i Zdroj: PCTuning.cz

A pokud jde o rendering, Nvidia zapracovala i na akceleraci výpočtů pohybové neostrosti.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama